Smak på ordene: Kommuneplanens arealdel. Forkortet KPA. Mer kjedelig blir det ikke, vil mange si.
Men vent nå litt.
Spørsmålene det papirknitrende dokumentet skal gi svar på, angår mange.
Hvor i byen skal det bygges nye boliger? Hvor kommer nye kontorbygg? Hvor høyt og tett blir det? Vil det poppe opp nye blokker i mitt nabolag?
Ber om innspill
– Byrådet ønsker dine innspill, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).
De legger torsdag ut kommuneplanens arealdel på høring. Alle som bor i Oslo kan mene noe helt fram til bitte lille julaften.
Her kan du si din mening.
– Vi skal ha nok nye boliger og arbeidsplasser. Samtidig skal vi bygge trygge nabolag og gjøre byen vår grønnere, sier Johansen.
Planen åpner for at det kan bygges 120.000 nye boliger fram mot 2040. Så mange er det neppe bruk for.
Ifølge prognosene vil det bo 781.470 mennesker i Oslo i 2040. Slår spådommen til, trenger om lag 50.000 nye husholdninger et sted å bo.
Men hvor? Byggeområdene er delt i tre kategorier:
- Utviklingsområder: De stedene som er pekt ut til å tåle mest ny utbygging. For eksempel gamle industriområder som blir åpnet for tett, bymessig utvikling.
- Konsolideringsområder: Områder der arealbruken blir som i dag, men der det åpnes for fortetting. Omfatter store deler av byen.
- Prioriterte stasjonsnære områder: Fortetting rundt utvalgte T-banestasjoner i ytre by.
ØKERN: Økern og Ulven er eksempler på utviklingsområder.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTBFem steder er pekt ut som nye utviklingsområder. Her kan det i spesielle tilfeller bygges 42 meter høye blokker:
- Karihaugen
- Ulsrud
- Røa øst
- Montebello
- Vækerø
Høyt og tett på Vækerø
At Vækerø blir åpnet for høy og tett bebyggelse har en naturlig forklaring. Vækerø blir nemlig stasjon på den nye Fornebubanen.
Grunneierne mellom fjorden og E18 er med på å betale stasjonen mot at de får bygge ut tomtene sine.
VISJON FOR VÆKERØ: Grunneierne langs sjøkanten har fått arkitekt Niels Torp til å lage sin visjon for Vækerø.
Illustrasjon: Niels Torp ArkitekterMen også småhusområder mellom jernbanen og motorveien på Bestum blir åpnet for utbygging, hvis byrådet får det som de vil.
– Alt med måte
MERKER PRESSET: Leder i Bestum Vel, Per Øyvind Hansen.
Foto: Tina SkaarudLeder i Bestum Vel, Per Øyvind Hansen, er todelt i sitt syn.
– Vi skjønner at vi må akseptere en viss utvikling. På den annen side er vi opptatt av at utbyggingen må skje med måte. Også de som bor der fra før må tas hensyn til, sier han.
Hansen sier at beboerne på Bestum merker utbyggingspresset fra både Skøyen og Lilleakerbyen i tillegg til belastningen E18 og jernbanen fører med seg.
125 meter ved Oslo S
Alle byggeområdene kan du se her:
Ifølge byrådet er prinsippet fortsatt fortetting rundt banene og at byen skal vokse innenfra og ut.
– Målet er at folk enkelt skal komme seg til og fra jobb med kollektiv, sykkel og gange, sier byutviklingsbyråd Arild Hermstad (MDG).
Samme byggetempo
Men er 50.000 boliger innen 2040 realistisk i en by der boligbyggingen langt på vei har stoppet opp?
REALISTISK PLAN: 50.000 boliger er mulig, mener Arild Hermstad.
Foto: Annika Byrde / NTBJa, mener Hermstad.
– Det er tilstrekkelig at tempoet i boligbyggingen de siste åtte årene videreføres på samme nivå, sier han.
Mer grønt
Noen nye områder er dessuten lagt inn som grønnstruktur. Det betyr at byrådet slår fast at det ikke skal bygges noen ting der.
Der dreier seg om til sammen 584 mål i Bånkallia i Groruddalen, Hauketo øst og områder rundt Hauketo stasjon. Til sammenligning er Frognerparken 452 mål.