Hopp til innhold

Østfoldbanen kan bli utsatt lenge: – Vi holdes for narr

Hele prosessen med dobbeltspor i Østfold kan bli startet på nytt. Fredrikstads ordfører kaller staten en useriøs aktør.

Vy tog

Østfoldbanen skulle fått dobbeltspor helt til Halden innen 2034. Nå kan alt bli utsatt på ubestemt tid.

Foto: Astri Husø / NRK

Sist vinter økte prisanslaget på dobbeltsporet gjennom Østfold til over 60 milliarder, en tredobling fra starten av prosjektet.

Dårligere grunnforhold enn antatt, dyrere stasjonsområder enn antatt, dyrere massedeponier og svære utgifter til å løse inn eiendommer drev prisen opp.

Det fikk daværende samferdselsminister Jon Georg Dale til å kalle prosjektet «uhåndterlig».

Nå sier regjeringen i forslaget til statsbudsjett at det kan bli «Rykk tilbake til start» for hele jernbaneprosjektet til Fredrikstad, Sarpsborg og Halden.

Hvis det skjer, kan pendlerne i Nedre Glomma-regionen se langt etter et bedre togtilbud på mange, mange år.

Har få dager på å finne løsning

Jernbanedirektoratet har fått i oppdrag å legge frem et forslag som gjør utbyggingen vesentlig billigere innen 15. oktober.

Klarer de ikke det, ber regjeringen direktoratet vurdere å starte hele planprosessen på nytt.

Det vil bety at hele prosjektet skyves mange år fram i tid, kanskje i ti år.

Nå er planen at dobbeltsporet via Fredrikstad til Sarpsborg skal være ferdig i 2029. Skal man starte på nytt, er 2035–2040 mer realistisk.

Kommunikasjonsdirektør i Jernbanedirektoratet, Svein Horrisland, sier at intet er avgjort.

– Vi må vurdere hva som er fornuftig. Så får vi se hvor langt vi kommer med å gå videre med det som ligger der, eller om det er fornuftig å starte på nytt.

– Dette får dere komme og fortelle dem selv

I Fredrikstad har Ap-ordfører Jon Ivar Nygård vært en pådriver for å gi de mange pendlerne i regionen hyppigere avganger og raskere togforbindelse til hovedstadsområdet.

Jon-Ivar Nygård

Fredrikstadordfører Jon-Ivar Nygård langer ut mot statens håndtering av de stadig økende kostnadene på Østfoldbanen, og at det skumles med å starte hele prosessen på nytt.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

Han er tydelig når NRK spør hva han mener om den siste utviklingen.

– Vi kan ikke ta staten seriøst når de snakker om å starte alt på nytt. Det vil ta ti-femten år ekstra. Dette får regjeringen komme hit og fortelle folk selv, sier han oppgitt.

Jernbaneutbyggingen henger også sammen med nye veiløsninger i Fredrikstad og Sarpsborg.

– Jeg tror ikke de forstår konsekvensene av å utsette jernbanen. Vi holdes for narr. Å starte en helt ny planprosess nå betyr i praksis at ingenting skal skje, påstår han.

Hareide ikke enig

Samferdselsminister Knut Arild Hareide svarer Fredrikstad-ordføreren med at det er grenser for hvor mye staten kan bruke på en enkelt jernbanestrekning.

Knut Arild Hareide

Samferdselsminister Knut Arild Hareide er ikke med på at det er useriøst av staten å holde igjen når en jernbane blir tre ganger dyrere enn antatt.

Foto: Vidar Ruud / NTB

– Vi bruker nesten 50 milliarder på å bygge dobbeltspor mellom Oslo og Moss, som hele Østfold vil nyte godt av. Med 50 nye milliarder på å bygge oss videre til Halden, tror jeg folk ser at det ville være uansvarlig å bare late som ingenting og fortsette, skriver Hareide til NRK.

Til påstandene om at staten er useriøs, svarer han at det ville være mer useriøst å ikke utfordre fagfolkene på å snu alle steiner for å spare penger.

– For det er det vi gjør.