Hopp til innhold

NATO blåser liv i Moss lufthavn Rygge

Den nedlagte sivile flyplassen i Rygge blir en viktig faktor under den store NATO-øvelsen Trident Juncture. Om to uker rykker de første mannskapene inn i terminalen.

Moss lufthavn Rygge

Moss lufthavn Rygge har ligget ubrukt siden høsten 2016. Nå skal terminalbygget og parkeringshuset brukes til mottak av soldater til høstens store NATO-øvelse.

Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

I snart to år har den sivile terminalen og parkeringshuset på Moss lufthavn Rygge ligget i mørke etter at flyplassen måtte stenge. Bare en vaktmester har gått sine runder for å holde oppsyn med bygningene.

Men nå venter flere måneder med stor militær aktivitet i den tidligere sivile lufthavnen.

Det bekrefter pressevakt Jørgen Petersen ved Forsvarets operative hovedkvarter, FOH.

– Moss lufthavn Rygge skal benyttes som forlegningsområde for en mottaksbataljon. Denne består av 500 personer som vil ha ansvaret for mottak og videresendelse av alle avdelinger som kommer til Sør-Norge, skriver Petersen i en melding til NRK.

NATO-personellet inntar Rygge den andre uka i september og blir her til midten av desember. Selve øvelsen varer fra 25. oktober til 7. november, men fra august til desember vil det være økt aktivitet.

Stor aktivitet

Øvelsen vil berøre de sju fylkene Østfold, Oslo, Akershus, Hedmark, Oppland, Trøndelag og Møre og Romsdal.

Portugal NATO Trident Juncture

Trident Juncture ble sist avholdt i 2015. Bildet viser et ilandsettingsfartøy i en del av øvelsen som ble holdt i Portugal.

Foto: Steven Governo / Ap

Forrige gang Trident Juncture ble avholdt var i 2015, da øvelsen gikk i det vestre Middelhavet og i hovedsak i Spania, Portugal og Italia. Da deltok 36.000 soldater, og årets øvelse topper dette.

Den gang var det tre land som sto som vertskap for øvelsen. I år er det Norge alene som er vertskap, men øvelsen vil også foregå i noen områder på Island, i Finland og i Sverige.

Også det norske totalforsvaret skal testes ut under NATO-øvelsen. Det vil si hele det militære forsvaret og den sivile beredskapen i Norge.

Men hovedformålet er å vise hva NATO er gode for militært.

– Hensikten er å sikre at NATO-styrkene er trenet og klare, men også å vise hvilken kapasitet og styrke man har, står det på Forsvarets nettsider om Trident Juncture 2018.

Bruker det meste av Rygge

500 personer tilsvarer omtrent det antall ansatte som opererte den sivile lufthavnen, og som mistet jobbene da den stengte i slutten av oktober i 2016.

Tom parkeringsplass på Moss lufthavn Rygge.

Moss lufthavn Rygge består av et stort parkeringshus og utendørsområder og selve terminalbygget. Bildet viser hvordan anlegget har vært avstengt siden 2016.

Foto: Lars H. Pedersen / NRK

Det betyr også at det meste av det sivile flyplassanlegget tas i bruk i de tre månedene øvelsen varer.

– Store deler av anlegget er planlagt benyttet, i tillegg til plasthaller som blir satt opp inne på området, bekrefter Jørgen Petersen i FOH.

Øvelsen betyr trolig gode inntekter for eierne av Moss lufthavn Rygge, men ingen av partene ønsker å kommentere økonomien i leieavtalen.

Tidligere i sommer besluttet eierselskapet på Rygge å utsette en mulig gjenåpning av den sivile lufthavnen til 2020. Det er det private selskapet Jotunfjell Partners som eier lufthavnen, etter at de kjøpte anlegget av Olav Thon og Orkla i april 2017.