– Det blir mer sykling nå på grunn av koronasituasjonen.
Ortopediingeniør-studenten Nadine Ezdihar Maktabi låser opp sykkelen sin ved en av de mange sykkelparkeringene på Oslo Met. Hun gjør seg klar for hjemveien etter endt studiedag.
I juni la hun ut en annonse på Finn.no. Her etterlyste hun drømmesykkelen, en svart DBS City med kurv. To personer tok kontakt.
– Jeg hadde den sykkeltypen da jeg var liten. Derfor ønsket jeg den i stor versjon. For meg er det nostalgi, sier Maktabi.
Da Norge stengte 12. mars, ble sykkel raskt det mest bruke søkeordet på torget på Finn.no. Og interessen har holdt seg høy siden.
Gjennom sommeren har sykkel ligget på andreplass, kun slått av hagemøbler i april, mai og juni og sofa i juli og august.
Fra april–august gikk folk inn og så på sykler nær 9 millioner ganger. Det tilsvarer mer enn 58.000 ganger i døgnet. 40 ganger i minuttet. Økningen er på 25 prosent fra i fjor.
Koronaeffekt
– Folk ser på brukt sykkel som et veldig godt alternativ til å kjøpe ny. Det er bra for miljøet og bra for lommeboka, sier produktdirektør for Finn torget, Kathrine Opshaug Bakke.
Sykkel er sesongvare og interessen vokser vanligvis når det er vår og sommer. Men Bakke tror deler av veksten også skyldes tiden vi lever i.
– Jeg tror en del velger å bevege seg rundt på andre måter enn offentlig transport.
Søker man opp sykkel på Finn torget, får man opp rundt 20.000 annonser.
I Oslo har markedet hatt en sterk vekst i august. Her har både antallet annonser og besøk på disse økt mer enn i resten av landet.
Finn.no har ikke oversikt over hvor mange sykler som blir solgt eller hvor lang tid det tar å selge dem.
Men NRK kjenner til at flere sykler er solgt få timer etter at de er lagt ut.
– Er det en kjent merkevare og en god pris, går det raskt unna, sier Kathrine Opshaug Bakke.
Økt salg
I et industribygg på Lambertseter i Oslo henger fire sykler på hvert sitt stativ. Arbeidsmarkedsbedriften Oslokollega driver sykkelverksted her. Åtte personer får arbeidstrening.
Bedriften får inn sykler fra gjenvinningsstasjoner i Oslo, hittegodskontor og borettslag. Noen av dem settes i stand. Andre blir delesykler.
Hittil i år har de solgt rundt 600 brukte sykler. Det er 20 prosent flere enn på samme tid i fjor.
– Snittsykkelen er en billigsykkel mellom 800 og 1250 kroner. I år har det vært enda større etterspørsel etter barnesykler, damesykler og sykkel til jobb, en typisk hybrid, sier teamleder Pål Løw ved Oslokollega.
Noen av syklene som kommer inn, er av god gammel årgang. Sykler i retrostil får også hjul å trille på.
– Det er studentene som vil ha retrosykler. Der er det populært, sier Løw.
Ønsker flere sykler
For Oslokollega har det vært vanskelig å få tak i nok sykler de siste månedene.
De har ikke fått vært ute og hentet hos hovedleverandøren, Renovasjonsetaten, i koronatiden.
Nå begynner lageret å gå tomt.
– Butikken vår har vel aldri vært besøkt så hyppig som den har vært i år og så stor etterspørsel etter sykler. Da er det litt trist at vi ikke har nok, sier Pål Løw.
100 sykler revet bort
Nylig arrangerte Hasle skolekorps bruktsykkelmarked. De fikk inn over 100 sykler fra borettslag og sameier i nærområdet. Det var hensatte sykler som ingen vedkjente seg.
En dugnadsdag ble brukt på vask, smøring og litt småfiksing.
Da salget åpnet, stod rundt 200 personer i kø med én meters avstand.
Leder av loppekomiteen ved Hasle skolekorps, Finn Erlend Ødegård, ble veldig glad da han så den store interessen.
– Det er jo artig at det kommer så mange når vi arrangerer salg.
– Jeg tenker at det er litt i tiden at man kjøper brukte ting og kanskje heller bruker noen kroner på å reparere det og ta vare på det enn å kjøpe noe nytt.
Det var satt av fire timer til bruktsykkelsalget. Men de måtte stenge lenge før.
– I løpet av to timer fikk vi solgt 100 sykler. Det var over all forventning, sier Ødegård.