Bunnprisbutikken på Blindern har byttet ut kassamedarbeidere med kasser, der kunden selv må scanne varen før de betaler.
I gjennomsnitt bruker hver nordmann omtrent 20 minutter på dagligvarehandel hver eneste dag. Likevel vil vi aller helst at handlingen skal gå enda litt raskere, og det kan nå bli en realitet.
Hva syns du om selvbetjening i butikker? Diskuter nederst i artikkelen!
En av de første i verden
Etter tre dager med testing, prøving og feiling åpner torsdag nemlig en av Norges aller første fullstendig selvbetjente dagligvarebutikk som skal gjøre kassakøen kortere og mer effektiv.
Se video: Øyvin Domaas, IT-sjef i Bunnpris-kjeden, viser fremtidens handleopplevelse og de nye selvbetjeningskassene.
– I tillegg til å være Norges første, blir Bunnpris Blindern også en av verdens første 100 prosent selvbetjente dagligvarebutikker. Det er vi stolt av, sier IT-sjef i Bunnpris, Øyvin Domaas.
- Les også: | | |
I Norge har både IKEA og Coop allerede forsøkt ordningen i sine butikker, men foreløpig er bare noen av disse butikkenes kasser selvbetjente.
Er dere ikke redde for nasking?
– Det er selvsagt en fare for det når det er snakk om en ny teknisk løsning, sier Domaas.
Hør radioinnslaget om saken
Basert på erfaringer fra andre butikker, tror ikke sikkerhetsrådgiver i Hovedorganisasjonen for handel og tjenester (HSS), Thor Martin Bjerke det vil bli et stort problem.
– Kanskje i en innledende fase. Likevel tror jeg det vil gå bra hvis betjeningen er godt opplært og har en god strategi på hvordan man skal håndtere kundene den første tiden, sier Bjerke.
Artikkelen fortsetter under bildet
Vil skille seg ut
– Alle dagligvarebutikker er veldig like, og vi gjør dette for å skille oss ut, sier Domaas.
Ifølge Bunnpris vil løsningen fjerne kø og frigjøre tid hos de ansatte, som de skal bruke på å gi deg som kunde god service. De butikkansatte vil nemlig gå fra å være kassemedarbeidere til å bli butikkverter.
Og det synes butikkansatt Plamena Boneva er bra.
– Det høres hyggelig ut. Dessuten kan man få vondt i ryggen av å sitte mye i kassa, men nå vil vi få mye bedre kontakt med kundene, forteller hun.
– Jeg syns det er mindre personlig. Det er hyggeligere å stå ved en kasse, selv om denne nye løsningen på sikt kanskje vil hindre stress, sier professor og kunde Jan Erik Rekdal.
Men jevnt over virker kundene veldig fornøyde.
– Jeg tror det kommer til å gå raskere, forteller en kunde.
– Mye lettere, og jeg slipper køen.