Du må forberede deg på å gjøre stadig mere selv, også i kassa på butikken. IKEA har allerede selvbetjente kasser.
Hør reportasjen:
Siden i fjor høst har kundene på IKEA hatt muligheten til å bruke selvbetjeningskasser. Ubemannede betalingskasser der du selv må føre strekkodeleseren over alle varene i handlevogna. Og dette er er bare begynnelsen, tror ekspert på selvbetjente løsninger.
Mindre kø
Kundene kan velge bemannet eller selvbetjent kasse. Forteller Jan Christian Thommensen ved IKEA Furuseth som har hatt selvbetjene kasser siden november i fjor.
- Vi har innført dette for å redusere ventetiden i kassa slik at medarbeiderne kan yte bedre service til dem som handler.
En av kundene vi møter i den selvbetjente kassa er Sven Lund. Han har ingen problemer med å forstå hvordan varene skal betales.
- Jeg synes egentlig det er greit hvis køa blir kortere.
Opplever du at den blir det?
- Ja faktisk.
Gjort oss til gratisarbeidere
- Her tar IKEA flatpakkeideen enda lengre, når de også flatpakker kassene og lar kundene betale. Nå skal vi ikke bare skru sammen møblene selv men også betale selv.
Tor Walin Andreassen, professor i markesføring ved Handelshøyskolen BI. Han har sett nærmere på fremveksten av selvbetjeningsløsninger i samfunnet. Han mener IKEA på denne måten ønsker å tyne kostnadene nedover og gjøre det billigere for kundene. På den andre siden må forbrukerne gjøre jobben for IKEA.
Må regne goder over kundene
Men det er ikke bare IKEA som velger selvbetjente løsninger. Dette er i ferd med bli et stadig mer vanlig fenomen i hverdagen vår.
- Vi kjenner det fra mange sektorer, kanskje særlig banken – i form av nettbank.
Når vi gjør jobben for butikken, burde vi forlange avslag i prisen?
- De flinke og smarte vil dele med kundene. De grådige vil beholde alt selv og dette vil føles urettferdig for kundene, sier Andreassen.
- Det må alltid regne fordeler nedover kundene, enten i form av lavere pris, mindre kø eller større fleksibilitet.