Hopp til innhold

Bli din egen kassadame

- I prinsippet har IKEA gjort oss til gratisarbeidene ansatte, sier ekspert om fenomenet som blir stadig mer vanlig.

Selvbetjente kasser IKEA
Foto: IKEA

Du må forberede deg på å gjøre stadig mere selv, også i kassa på butikken. IKEA har allerede selvbetjente kasser.

Hør reportasjen: Selvbetjeningskasser

Siden i fjor høst har kundene på IKEA hatt muligheten til å bruke selvbetjeningskasser. Ubemannede betalingskasser der du selv må føre strekkodeleseren over alle varene i handlevogna. Og dette er er bare begynnelsen, tror ekspert på selvbetjente løsninger.

Mindre kø

IKEA

Kassaområdet ved IKEA.

Foto: IKEA

Kundene kan velge bemannet eller selvbetjent kasse. Forteller Jan Christian Thommensen ved IKEA Furuseth som har hatt selvbetjene kasser siden november i fjor.

- Vi har innført dette for å redusere ventetiden i kassa slik at medarbeiderne kan yte bedre service til dem som handler.

En av kundene vi møter i den selvbetjente kassa er Sven Lund. Han har ingen problemer med å forstå hvordan varene skal betales.

- Jeg synes egentlig det er greit hvis køa blir kortere.

Opplever du at den blir det?

- Ja faktisk.

Gjort oss til gratisarbeidere


- Her tar IKEA flatpakkeideen enda lengre, når de også flatpakker kassene og lar kundene betale. Nå skal vi ikke bare skru sammen møblene selv men også betale selv.

Tor Walin Andreassen, professor i markesføring ved Handelshøyskolen BI. Han har sett nærmere på fremveksten av selvbetjeningsløsninger i samfunnet. Han mener IKEA på denne måten ønsker å tyne kostnadene nedover og gjøre det billigere for kundene. På den andre siden må forbrukerne gjøre jobben for IKEA.

- I prinsippet har IKEA gjort oss til gratisarbeidene ansatte.

Tor Walin Andreassen, professor ved BI

Må regne goder over kundene

Selvbetjente kasser

Linda Fernström demonstrere kassa for en kunde.

Foto: IKEA

Men det er ikke bare IKEA som velger selvbetjente løsninger. Dette er i ferd med bli et stadig mer vanlig fenomen i hverdagen vår.

- Vi kjenner det fra mange sektorer, kanskje særlig banken – i form av nettbank.

Når vi gjør jobben for butikken, burde vi forlange avslag i prisen?

- De flinke og smarte vil dele med kundene. De grådige vil beholde alt selv og dette vil føles urettferdig for kundene, sier Andreassen.

- Det må alltid regne fordeler nedover kundene, enten i form av lavere pris, mindre kø eller større fleksibilitet.

Kåseri om jobben å være kunde

Selvbetjent kasse IKEA

Ikke bli skremt hvis du møter en kasse av denne typen når du er på IKEA.

Foto: IKEA



Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober