I et møte på Rygge i ettermiddag lovet indrustriforeninger og kommuner i Østfold å skrive under på en avtale som forplikter dem til å velge Rygge, så sant de kan.
- Dette er et viktig våpen i kampen for å få nettverksselskaper til å opprett ruter fra Rygge, påpeker direktør for Rygge Sivile Lufthavn AS, Pål Tandberg.
Mangler forretningsruter
Etter at Widerøe mandag la ned sin rute mellom Rygge og København, og Norwegian samtidig droppet sin rute til London, står Moss Lufthavn Rygge helt uten aktuelle utenlandsruter for næringslivet.
- Det vi ønsker oss en bedre rutetid til København, Amsterdam eller Stockholm i tillegg til innenlandsruter til Stavanger og Trondheim, understreket regiondirektør for NHO i Østfold, Nils Einar Nesdam, på møtet.
For nær Gardermoen
Flere forhold stikker kjepper i hjulene for gode forretningsruter fra Rygge.
Det første er nærheten til det omfattende rutenettet på Gardermoen. Deretter er det at reisemønsteret til forretningsreisende må endres.
Luftfartstilsynet krever også nulltoleranse for landinger etter 23.30, noe som gjør at flyselskap kvier seg for å satse på Rygge.
Flyplassen har i tillegg en passasjerbegrensning på 775 000 passasjerer som tidligst kan endres neste høst.