Hopp til innhold

Kan bli dyrere å reise kollektivt

Investeringene som er nødvendige for å ruste opp trikke- og T-banenettet i Oslo kan føre til økte billettpriser.

Oslotrikken

Kristelig Folkeparti mener staten må bidra til opprustingen av trikke- og T-banenettet i Oslo.

Foto: Richardsen, Tor / SCANPIX

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Det kommer fra av et notat fra kollektivselskapet Ruter. Både prisøkning og rutekutt blir beskrevet som muligheter for å finansiere investeringene.

Trenger milliard-opprusting

Ifølge en upublisert rapport fra selskapet Kollektivtransportproduksjon, som er eid av Oslo kommune, må hovedstadens trikke- og T-banenett rustes opp for nesten 7 milliarder kroner.

Det skal også brukes milliardbeløp på nye trikker og T-banevogner, og nye linjer.

Mener staten må bidra

Stortingsrepresentant Hans Olav Syversen fra Kristelig Folkeparti (KrF) mener at staten må være med å finansiere de nødvendige investeringene.

– Utfordringene på investeringssidene krever et tettere samarbeid mellom stat og kommune, sier Syversen.

Han er redd for at de nødvendige opprustingene vil gå ut over andre kommunale velferdstjenester dersom staten ikke bidrar. Syversen peker også på at kollektivtilbudet omfatter Akershus fylke.

– Jeg tror at staten vil innse at dette er et løft som krever et statlig bidrag.

Kan omprioritere midler

Samferdselspolitiker Andreas Behring fra Sosialistisk Venstreparti (SV) sier at det også er mulig å bruke penger fra Oslopakke 3.

– Spørsmålet er hva man bruker de pengene på, sier Behring.

– Det er nok mye riktigere å bruke pengene på å skape et godt kollektivtilbud enn å bruke dem på å skape store motorveier.

Behring mener at utbyggingen av E18 vestover må skrinlegges til fordel for kollektivsatsingen.