SE OGSÅ: |
![]() |
ALT OM: |
BILDER: Den gamle Svinesundsbroa
Den 31. august i år blir gamle E6 over Svinesund stengt i et par timer mens det blir arrangert en seremoni, for å markere at Sverige og Norge har erklært den gamle Svinesundbrua som et felles minnesmerke.
Det svenske Riksantikvarieembetet og Riksantikvaren står sammen om arrangementet etter at den gamle brua fra 1946 tidligere i sommer ble erklært som felles bygningsminnesmerke av regjeringene både i Sverige og Norge.

Fundamentet på den gamle brua er av granitt. Midtspennet i brua er av betong. Foto: Rainer Prang, NRK
Første i Norden
- Det er en unik hendelse. Det er første gang at to nordiske naboland er enige om en kulturhistorsk beskyttelse for et byggverk, sier Harald Sundlin hos det svenske Riksantikvarieembetet til GöteborgsPosten.
Gamle Svinesund pusset opp
Vegvesenet i Sverige og Norge skal spleise på en oppussing, som skal foregå fra 2006 til og med 2008, og de vil bruke nærmere 35 millioner på å ruste opp den gamle brua.
Under den første delen av oppussingsperioden skal alle luker, dører og gangveier på brua byttes ut.
I 2007 og 2008 regner man med å bytte gjerdet og autovernet på begge sider av bruas kjørebane.
Spennende belysning
- Det er gjort belysningstester på den gamle Svinesundbrua, sa informasjonsmedarbeider Cecilie Eide Ulseth ved Svinesundsforbindelsen til NRK Østfold tidligere i år.
Ulike belysningsalternativer er testet, og for de som ferdes på den nye brua eller pr. båt under den gamle brua, vil man i dag se at buene under brua fra 1946 er belyst på en spennende måte.
Ingen endringer på konstruksjonen
Den felles avtalen om beskyttelse av den gamle Svinesundbrua innebærer blant annet at det ikke skal gjøres arbeid eller endringer på brua uten at myndighetene i begge land er informert og har gitt uttalelse.
- Brua har kulturhistorisk verdi både når det gjelder det arkitekturiske og tekniske, sier Sundlin, som også understreker symbolverdien av brua for Norge og Sverige.

Åpningen av Svinesund bru i 1946. Til venstre ser vi kong Haakon sammen med kronprins Gustav Adolf av Sverige Foto: NTB arkiv / SCANPIX
Byggestart i 1939
Stortinget og Riksdagen besluttet i 1938 at det skulle bygges en bru over Svinesund.
Den 1. april i 1939 ble første dynamittsalve avfyrt på Svinesund i forbindelse med bygging av bru. Brua ble bygget 50 meter øst for det gamle fergeleiet.
Fundamentet var av granitt. Midtspennet i brua er av betong. Samlet gikk det med 14.000 kubikkmeter trevirke til forskallingsarbeidet.
Krig og lynnedslag stanset brubygging
Arbeidene ble innstilt i april 1940. Senere samme år ble arbeidene tatt opp igjen, og arbeidet pågikk til sommeren 1942. Da var brua så å si ferdig.
Den 6. juli 1942 førte et lynnedslag til en eksplosjon. Det oppstod store skader på brua. I tre år stod brua med skaden før arbeidene ble tatt opp igjen.
Kong Haakon åpnet brua
Åpningen av den gamle Svinesundbrua skjedde lørdag 15. juni 1946.
Det var en stor festdag i grenseland, og 15 000 mennesker var til stede på Svinesund for å feire åpningen med kong Haakon og den svenske kronprinsen, Gustaf Adolf.