– Noe av det viktigste med å gjøre sentrum fritt for privatbiler er å gi byen tilbake til menneskene, sier Oslos miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG).
– Bilen tar mye plass, og vi vil at det skal være mer plass til de som går, sykler og vil ha det fint i byen. Og elbilene tar jo like mye plass som en vanlig bil, sier Berg.
ELBILENE MÅ UT: Oslos miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg fra Miljøpartiet De Grønne.
Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpixEtter at det rødgrønne byrådet lanserte bilfritt sentrum med brask og bram i byrådserklæringen, har de ikke villet svare tydelig på om også elbilene blir kastet ut. I et notat til bystyret gjør miljøbyråden det nå klart at dét blir de.
Nå vil byrådet finne ut hvordan det kan skje uten at de rundt 13 millioner kronene som er brukt på 217 kommunale ladeplasser innenfor Ring 1 ikke er bortkastet.
– De kan for eksempel gjøres om til ladeplasser for grønn varedistribusjon, eltaxier, elektriske rengjøringsbiler eller annen nyttetransport. Det er også mulig å flytte ladepunktene, og det vil være veldig mye billigere enn å sette opp nye, sier Berg.
Vil ha elbilkorridor
– Det er stor lademangel i Oslo, og det er viktig at investeringer som er gjort ikke er bortkastet, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
VIL HA INNFARTSPARKERING: Christina Bu i Norsk Elbilforening vil ha elbilkorridor i Kongens gate.
Foto: Olav Juven / NRKHun mener elbilene er de siste som bør kastes ut av sentrum og at det må finnes fleksible løsninger. Derfor lanserer Elbilforeningen idéen om en elbilkorridor fra Operatunnelen på Vippetangen via Kongens gate til den nye, store elbilgarasjen som straks står ferdig under Akershus festning.
– Oslo kommune har gjort en kjempejobb med å bygge ladepunkter i Kongens gate og i ladegarasjen under festningen. Dette er utenfor sentrum, men innenfor Ring 1, så vi mener at man kan lage en elbilkorridor som gjør at elbilene kan kjøre hit og bruke dette som innfartsparkering, sier Bu.
Miljøbyråden lover å ta innspillet med seg i arbeidet med å gjøre sentrum bilfritt i løpet av 2019.
– Vi kommer til å samle inn gode forslag når vi snakker med ulike aktører. Dette er absolutt en spennende idé, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg.
- Les også: – MDG risikerer å gjøre miljøpolitikk upopulært
- Les også: Flere elbil-ladere skal kurere «rekkeviddeangst»
STØTTER ELBILKORRIDOR: Vi trenger flere ladepunkter, ikke færre, sier Guri Melby (V).
Foto: Olav Juven / NRK– Trenger flere ladepunkter
Tidligere samferdselsbyråd Guri Melby (V) støtter Elbilforeningens korridor-idé fullt ut.
– Skal vi beholde posisjonen som verdens elbilhovedstad, trenger vi ikke færre ladepunkter, men tvert imot flere.
– Jeg frykter at byråden er mer opptatt av å innfri visjonen om en bilfri by enn å få ned utslippene fra Oslo totalt sett, sier Guri Melby.
- Les også: Vil ha søndagsåpne butikker i bilfrie gater
- Les også: Regner med p-inntekter fra bilfrie gater