Hopp til innhold

– MDG risikerer å gjøre miljøpolitikk upopulært

Bellona-Hauge synes MDG må slutte med klimaargumenter for et bilfritt sentrum i Oslo. – MDG risikerer å gjøre miljøpolitikk upopulært, sier Hauge.

Frederic Hauge

KRITISERER: Bellona-leder Frederic Hauge kritiserer MDG for manglende fakta om klimagevinsten av et bilfritt sentrum. Selv kjører han elbilen Tesla, og mener byrådet bør innføre nullutslippssoner i Oslo for å få ned utslippene av klimagasser.

Foto: Nina Kristiin Vraa / NRK

Sjelden vekker politiske nyheter så sterke følelser som den om at det nye rødgrønne byrådet i Oslo vil fjerne bilene fra indre by innen fire år.

Det har ikke manglet på kritikk mot planene om et bilfritt sentrum i hovedstaden. Nå kritiserer selveste Bellona-leder Frederic Hauge Miljøpartiet De Grønne (MDG) for å misbruke klimasaken i dette tiltaket.

– MDG risikerer å gjøre miljøpolitikk upopulært. Det er koselig med bilfrie gater, men vi må ha faglige begrunnelser for dette. Med tall og fakta. Dere må ikke misbruke klimasaken her, sier miljøforkjemper Hauge til byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG).

– MDG må være ærlig

Begge var gjest i NRK Søndagsavisa og diskuterte hvorvidt Arbeiderpartiet, SV og MDGs planer om å fjerne bilene fra sentrum, er et klimatiltak.

– Tiltaket har ikke blitt begrunnet godt. Det har vært mange klimaargumenter, men det er vanskelig å se klimaeffekten her, sier Hauge og fortsetter:

– Man må være ærlig og heller si: «Dette er et bymiljøtiltak». Det er morsomt å se at de grønne er i posisjon, men MDG må ha et godt faktagrunnlag når de argumenterer for hvor stort klimagrep dette er.

Hanna E. Marcussen

NULLUTSLIPP: Byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG) sier at det nye byrådet i hovedstaden blant annet har målsettinger om å innføre lavutslippssone i større deler av Oslo, og gradvis utvide områder for nullutslippsbiler innenfor Ring 3 innen 2024.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

MDG: – Bare ett av mange tiltak

Marcussen sier til Hauge at de langt på vei er enige, og at tiltaket om bilfrie sentrumsgater er bare ett av mange tiltak i planer om å nå mål om klimakutt.

Vi har snakket om klimagevinsten i denne saken, men det har vi gjort på grunn av den samlede effekten alle planlagte tiltak vil gi, sier hun.

MDG-politikeren sier også at det er vanskelig å anslå nøyaktig hvor mye utslippene av klimagasser går ned, før de vet hvor mange fossildrevne biler som blir redusert.

– Tiltaket handler ikke bare om god byutvikling. Det handler også om å skape gode offentlige rom og sikre fremkommeligheten for kollektivtransport og sykler, sier hun.

– Må få ned utslippene

– Det er viktig å se på hva som faktisk får ned utslippene. Anleggstrafikk står for 15 prosent av CO₂-utslippene, og er omtrent ikke nevnt i byrådsplanen, sier Hauge.

Han synes for øvrig at byrådsplanen inneholder mange gode målsettinger. Blant annet kutt av CO₂-utslippene med 50 prosent innen 2020.

Hauge mener at løsningen er å lage nullutslippssoner i Oslo. Det vil være et godt incentiv for å skifte ut fossildrevne biler og få en større internasjonal betydning enn lokale miljøtiltak, tror Hauge.

Marcussen svarer at det nye byrådet har planer om å innføre lavutslippssone i større deler av Oslo, og gradvis utvide områder for kun nullutslippsbiler innenfor Ring 3 innen 2024.

 : Fredrik Hauge i Bellona møter byutviklingsbyråd Hanna Marcussen

HØR DISKUSJONEN: I dag var Bellona-leder Frederic Hauge og byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG) gjest i Søndagsavisa. Bellona mener et bilfritt Oslo sentrum vil ha lite å si for klimaet, mens MDG mener at det vil bidra til å få ned utslipp av klimagasser. Hør hele diskusjon om bilfritt sentrum her.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger