– Salg, markedsføring og spesielt bruk av ulovlige elsparkesykler som går for fort er en stor trafikksikkerhetsutfordring, sier seniorrådgiver i Statens vegvesen, Anette Hauge.
I dag kan nettbutikker selge elsparkesykler som ikke kan brukes i Norge. De må bare merkes med at de er ulovlige.
Statens vegvesen vil invitere barne- og familiedepartementet, Forbrukertilsynet og Markedsrådet til et samarbeid for å se på dagens regler.
– Hvis det allerede finnes lover som sier at dette ikke er lov, så må vi starte der, sier Hauge.
– Det er svært alvorlig for brukerne av kjøretøyet. De kjører et uregistrert kjøretøy som kan føre til både fengsel, tap av førerkort og forkortning i forsikring dersom de skulle være så uheldige å havne i en ulykke.
Far anmeldt
Forrige uke advarte politiet og Trygg Trafikk om altfor høy fart på elsparkesykler.
Tirsdag ble en 15 år gammel gutt stanset på elsparkesykkel i Fredrikstad i 65 km/t. Sparkesykkelen ble beslaglagt og faren til gutten ble anmeldt.
– Per nå er det opprettet brudd på veitrafikkloven og det er far som er anmeldt. Saken er ikke avgjort, sier politiadvokat Laila Birgitte Hegard.
Ulovlig selv på privat grunn
– Det som mange kanskje ikke vet, er at elsparkesykler som kan kjøre over 20 km/t er ulovlig å bruke uansett hvor det måtte være, sier seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.
– Vegtrafikkloven gjelder ikke bare på veien, men også i hagen din, på en privat parkeringsplass og til og med i din egen stue.
Forbrukerrådet ser at selskaper markedsfører elsparkesyklene med at de er ulovlige å bruke på vei.
– Det er ganske forvirrende for forbrukerne. Selskapene har en streng plikt til å informere om at sykkelen de selger er ulovlig, sier Iversen.
– Kan ikke hindre at de brukes
NRK har spurt flere nettbutikker hvorfor de selger elsparkesykler som er ulovlig å bruke.
Power forklarer salget med at de selger til hele Norden og at det er ulike regler i landene.
– På våre nettsider er disse tydelig merket med at de ikke er godkjent for salg i Norge, skriver kommunikasjonssjef Siri Røhr-Staff til NRK.
Hun understreker at de ikke markedsfører disse elsparkesyklene i kundeaviser i Norge.
Elkjøp valgte å fjerne en av sine elsparkesykler etter at NRK tok kontakt. De beklager at denne lå tilgjengelig og sier det var en feil.
Nettbutikken E-Wheels har sortert elsparkesykler under «lovlig» og «ulovlig». Selskapet sier til NRK at de selger disse fordi det er et ønske fra motorsport-miljøet å bruke disse på bane.
De vil skille ut salget av de ulovlige elsparkesyklene på en egen nettside og jobber med å få godkjent bruken av disse på baner.
– Jeg tenker at hvis man kjøper en bil som bare skal kjøres på bane, så kan ikke de som har solgt den hindre deg fra å bruke den et annet sted. Dette er laget for å bruke i kontrollerte omgivelser. At noen bruker det på andre områder er ikke noe vi kan hindre, sier en talsperson for selskapet.