Hopp til innhold

– Ingen bagatell når du sitter der med nakkeskader

Ifølge Statens vegvesen er det mange som ikke frakter sykler forsvarlig. Lys og skilt skal være synlig, sier regelverket.

Sykler bakpå bil

UTEN SKILT OG LYS: Sykler bakpå bilen skjuler lys og bilens kjennemerke.

Foto: Benedikte Fjelly / NRK

Mange nordmenn ferierer i eget land i sommer, og mange velger en aktiv ferie der sykkelturer er inkludert. Men når sykkelen skal festes på sykkelstativet, er det flere som dropper lysbjelken med registreringsnummer som skal festes utenpå syklene.

– Det er veldig mange som synder her. Spesielt nå i ferietiden opplever vi dessverre at mange som frakter sykler, ikke har merket dem forsvarlig, sier overingeniør i Statens vegvesen, Pål Erik Westeng.

Pål Erik Westeng

Overingeniør i Statens vegvesen, Pål Erik Westeng, mener folk bør skjerpe seg.

Foto: Benedikte Fjelly / NRK

Ifølge vegtrafikkloven og forskrift om bruk av kjøretøy skal det brukes en lysbjelke hvis bilens egne bremselys og kjennemerke blir skjult bak sykkelen.

– Reglene er veldig klare. Man skal ha synlig blinklys, bremselys og parklys, og kjennemerket skal skrives eller klistres på med svarte bokstaver.

Trafikksikkerhet

Hver dag ser Statens vegvesen eksempler på bilister som ikke har festet syklene forsvarlig. Westeng tror det er fordi folk ikke gidder.

– Med tanke på at det skjer mange alvorlige ulykker i trafikken, er ikke dette en liten detalj i den store sammenhengen?

– Man sier ikke det den dagen man får en bil inn i bakparten og får skader i nakken. Det er fare når andre ikke ser bremselysene. Det andre er når det er feltskifte på motorveien i 100 km/t når ingen ser blinklysene. Da er det fare på ferde, sier Westeng.

– Mulig de ikke kjenner lovverket

Syklistenes Landsforening er opptatt av trafikksikkerhet uavhengig av om du sitter på sykkelsetet eller i bilen. De er også klar over problemet med at mange ikke frakter syklene på en forskriftsmessig måte.

– Vår erfaring er at det har blitt bedre og at det er flere som benytter lysbjelker, men det syndes nok fortsatt en god del, sier generalsekretær Morgan Andersson.

Morgan Andersson, Syklistenes Landsforening

Generalsekretær i Syklistenes Landsforening, Morgan Andersson, har inntrykk av at folk har blitt flinkere.

Foto: Syklistenes Landsforening

– Hva tror du er grunnen til at folk slurver?

– Vi stiller også det spørsmålet, for det koster ikke mye med en lysbjelke. Det er mulig det er fordi folk ikke kjenner til lovverket. Når du skal frakte sykkelen, må du også der følge veitrafikkloven og forskriftene. Vi oppfordrer alle til å følge lovverket, sier Andersson.

Må sette igjen syklene i veikanten

Det kan få kjedelige konsekvenser hvis man blir stoppet for å ikke ha skilt og lys i orden.

Skilt- og lysbjelke til sykkelstativ

En slik lysbjelke med bilens registreringsnummer skal henge bak på syklene

Foto: Benedikte Fjelly / NRK

– Blir man stoppet av enten politiet eller Statens vegvesen, må man ta syklene av bilen og sette dem igjen i veikanten, sier Westeng.

– Hvorfor kan man ikke bare få en bot?

– Nå hjelper det ikke å få en bot for noe som ikke er trafikksikkert. Det er like farlig å kjøre videre med. Vi må rett og slett bli flinkere til å skaffe oss godkjent lys og skilt, sier han.