– Det er ikke så mange som er klar over hva som skjer med et bilde en tar med telefonen. Bildet sprer seg som ild i tørt gress med en gang man legger ut noe dårlig, sier Sander Mo Elsfjorstrand.
Les også:
Han går i niende klasse ved Marienlyst skole i Drammen og vet at å dele og distribuere nakenbilder av andre er ulovlig. Det han vet om konsekvensene av å publisere seksualiserte bilder på sosiale medier, har han lest seg opp på selv. Ifølge ham og klassekameratene har dette ikke vært en del av undervisningen de har fått på barne- og ungdomsskolen.
– Vi har ikke pratet om det enda, men jeg vet ikke om det står på planen fremover. Det eneste vi har pratet om er kroppspress, men ikke sosiale medier, sier Elsfjordstrand.
Starter opplæring for sent
Det får mobbeombud Bodil Jenssen Houg til å reagere.
Hun arbeider blant annet med digital dømmekraft og nettvett blant barn og unge, og mener seksualitet og sosiale medier må få større plass på læreplanen.
– Dette må være en naturlig del av opplæringen, sier hun.
Hun mener barn bør lære om seksualitet og sosiale medier på skolen allerede fra første trinn, og mener skolene ikke henger godt nok med.
– Skolen starter opplæring altfor sent. De fleste er på sosiale medier allerede i sjette eller sjuende klasse. En må lære om farene med sosiale medier før de er der selv, sier mobbeombud i Buskerud, Bodil Jenssen Houg.
Vil ikke detaljstyre
– Det at elevene ikke har lært noe om sosiale medier bør de ta opp med skolen. Vi skal også ta det med i betraktningen når vi de neste årene skal lage nye lærerplaner, sier statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Magnus Thue.
Han mener politikerne bør være forsiktig med å detaljstyre hva som skjer inne i klasserommene.
– Vi stoler på at både skolen og lærerne tar opp aktuelle saker som elevene kjenner seg igjen i og vil lære mer om.
I dag er det opp til hver skole å fylle læreplanen med innhold med departementets kompetansemål som overordnende mål. Kunnskapsdepartementets kompetansemål om seksualitetsundervisning er i dag en del av læreplanen både på 4., 7. og 10. trinn, men målene inkluderer ikke spesifikk undervisning om seksualitet og sosiale medier.
– Det er ingen kompetansemål som går direkte på deling av bilder på nett, men som elevene peker på så er dette en meget aktuell problemstilling. Derfor vil det være relevant når lærerne skal jobbe med kompetansemålene, sier statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Magnus Thue.