11 elbiler har brent på en måned

Enorme mengder vann, innpakning i brannteppe og til slutt senkning i vannbad. Det er brannvesenets oppskrift på de svært krevende elbilbrannene.

Brannmann slukker elbil som har tatt fyr i Oslo.

Da denne elbilen tok fyr i Oslo i juni, erfarte brannvesenet at spyling ikke var nok. Derfor la de også over et brannteppe, og senket til slutt hele bilen i vannbad.

Foto: Oslo brann- og redningsetat

– Batteriene i elbiler kan re-antenne. Det kan være svært vanskelige å slukke uavhengig av hvor mye vann du fører på. Da er alternativet at man løfter kjøretøyet i en container med vann, sier brannsjef Terje Surdal i Sarpsborg.

Terje Surdal

Brannsjef Terje Surdal i Sarpsborg.

Foto: Petter Larsson/NRK

Torsdag rykket hans brannmenn ut til en elbilbrann i Sarpsborg. Bilen ble først tauet bort fra en bygning. Etter en langvarig slukkingsjobb fikk de kontroll på brannen.

Dette var den andre elbilbrannen i området denne dagen, etter at en Tesla tok fyr i nabobyen Fredrikstad noen timer tidligere.

Fredag så elbilen slik ut etter en brann på E39 i Vestland.

Elbil brann Alver E39

Denne bilen ble fullstendig utbrent etter å ha tatt fyr på E39 i Vestland fredag.

Foto: NRK-tipsar

11 biler har brent på fire uker

Det ble registrert 59 elbilbranner i 2019, 2020 og de første fem månedene av 2021, ifølge brannstatistikk publisert hos Motor.

I den samme perioden brant det i 2334 bensin- og dieselbiler. Altså er det langt mindre sjanse for at elbilene tar fyr enn andre biler.

Den siste måneden har det imidlertid skjedd oftere.

Minst 11 elbiler har tatt fyr siden 23. juni. En bil brant inne på et verksted i Oslo om natten, andre har tatt fyr mens de har ladet. I Oslo brant tre elbiler samtidig, og det har også oppstått brann under kjøring.

Brannårsakene varierer.

Slik så det ut under en elbilbrann i Oslo tidligere i sommer.

I tillegg til den kraftige brannen, er røyken som kommer ut potensielt skadelig.

Surdal forteller at selv om det ikke brenner oftere i elbiler enn i andre biler, så får disse mye oppmerksomhet.

Dels i pressen, men også brannvesenet har vært nødt til å fokusere mye på elbilbranner.

– De siste fem årene har den typen hendelser fått større oppmerksomhet. Vi må hele tiden tilpasse utstyr og opplæring til nye situasjoner, sier brannsjefen.

Senker bilen i vannbad

Teknikken de har utviklet handler ifølge Surdal dels om å spyle med mye vann, og dels om å pakken bilen inn i et brannteppe.

Brann elbil Oslo

Elbilen som ble senket i vannbad i Oslo i juni, ble liggende i vann i tre døgn.

Foto: Oslo brann- og redningsetat

Men om batteriene har tatt fyr, er det likevel stor fare for at flammene skal blusse opp igjen. Derfor har brannvesenet begynt å senke hele bilen i en container fylt med vann.

– Da får bilen ikke tilgang til oksygen. Det er effektivt for å unngå re-antenning, noe som kan skje mange timer etterpå, sier Surdal.

Denne teknikken ble brukt både i Oslo tidligere i sommer og i Sarpsborg torsdag. Også da en bil tok det fyr på E39 i Vestland fredag, skaffet brannvesenet en container med vann.

PS: De siste månedene har Hyundai tilbakekalt mer enn 80.000 elbiler for å bytte batterier. Også Opel har tilbakekalt 10.000 biler for å gjøre en oppdatering.