Hopp til innhold
Oslofjordtunnelen
Foto: Falch, Knut / SCANPIX

Oslofjordtunnelen

Oppsummert

Den nye Oslofjordtunnelen vil ikke stå ferdig med to tunnelløp og bedre rømningsveier før i 2028. Det nye løpet vil ikke stå ferdig før i 2027, og oppgradering av det gamle vil ta ytterligere et år. I dag er tunnelen stengt 10 prosent av tiden.

  • Vil prioritere Oslofjordtunnelen

    E 134 Oslofjordforbindelsen er ett av de fire vei- og tunnelprosjektene øverst på prioriteringslisten til Statens vegvesen. Det ble klart da veidirektør Ingrid Dahl Hovland la frem listen over prioriteringer for store, fremtidige utbyggingsprosjektet på riksveinettet på en pressekonferanse mandag formiddag.

    Les mer om prioriteringene her.

    Oslofjordtunnelen var også på topp da de la frem en slik liste for ett år siden, og var mange var derfor skuffet da prosjektet likevel ikke var med i statsbudsjettet.

  • Oslofjordtunnelen inne, Rv. 19 i Moss ute

    Rv. 134 Oslofjordforbindelsen er ett av de tre store, norske veiprosjekter som bør settes i gang før 2030.

    Det skriver Statens vegvesen i sine prioriteringer til ny Nasjonal Transportplan for perioden 2025–2036.

    De to andre er ny Røldalstunnel i Vestland fylke og ny E6 nord for Fauske i Nordland.

    Da Statens vegvesen for første gang la fram en prioritert liste i mai i fjor, sto Oslofjordtunnelen øverst.

    Et tunnelløp nummer to under fjorden mellom Drøbak og Hurum var likevel ikke med i statsbudsjettet for i år.

    Regiondirektør J. Kristian Bjerke i Norges Lastebileierforbund forventer at tunnelen nå kommer på plass.

    – Jeg sa sist flere ganger at prosjektet var gryteklart. Det statsråden må passe seg for nå, er at det ikke svir seg i gryta.

    – Det er viktig for trafikksikkerheten, og det er viktig for mobiliteten i Oslofjord-området, sier Bjerke.

    Det blir mindre penger til nye veier i årene som kommer. Blant prosjektene som Statens vegvesen mener bør helt ut av transportplanen, er Rv. 19 i Moss.

  • Det brenner mest i Oslofjordtunnelen


    Ingen tunneller har flere brannhendelser enn Oslofjordtunnellen.

    Det viser en undersøkelse fra Transportøkonomisk institutt.

    Fra 2008 til 2021 var det 39 branner eller branntilløp i Oslofjordtunnelen.

    Over halvparten av alle brannene og tilløpene i landet var i undersjøiske tunneller med høy stigning.

  • Oslofjordtunnelen stengt i retning Drammen

    Et stanset vogntog skaper trafikktrøbbel i Oslofjordtunnelen, melder Statens vegvesen.

    Tunnelen er nå midlertidig stengt i retning Drammen.

    Hvor lenge stengingen varer er usikkert, men den er påregnet å vare til 15.30-tiden.

    Problemet er velkjent for lokalbefolkningen og andre faste tunnelbrukere:

    Oslofjordtunnelen er stengt så mye som 10 prosent av tiden. Bedre vil det ikke bli før begge løpene i tunnelen er i full drift i 2028.

    Oslofjordtunnelen
    Foto: Cornelius Poppe / NRK
  • Frp vil bygge nytt tunnelløp under Oslofjorden

    Et nytt løp i Oslofjordtunnelen på E134 er et av seks veiprosjekter Fremskrittspartiet vil prioritere i sitt alternative statsbudsjett.

    Tunnelløpet er klart til å starte bygging neste år, men ble skrotet av regjeringen i deres forslag til statsbudsjett, selv om Statens vegvesen har hatt prosjektet som sin førsteprioritet.

    Fremskrittspartiet vil derimot bruke 715 millioner kroner på å starte bygging av tunnelløpet og fem andre prosjekter.

    De avviser regjeringens argument om at stor offentlig pengebruk vil forsterke prisveksten og renteøkningene. Frp mener penger til infrastruktur er en god investering.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no