Hopp til innhold

Nkom ber om skjerpede tiltak for å stoppe svindel

Årlig regner man med at 600 millioner kroner går tapt til internasjonal svindel. 100 millioner svindelsamtaler stoppes hvert år.

Nå ber Nasjonal komminkasjonsmyndighet (Nkom) norske teleoperatører om å benytte seg av sterkere tiltak for å stoppe digital svindel.

Det kommer frem i et brev fra Nkom til telefonoperatørene som ble sendt denne uken.

– Telefonoperatørene gjør allerede mye i dag, men det er fremdeles mye som må jobbes mer med, sier seniorrådgiver Johannes Vallesverd i Nkom.

Han leder også en ekspertgruppe mot digital svindel, som er satt sammen av Nkom, Økokrim, telefontilbydere og Finans Norge.

Det er en kraftig økning i svindelforsøk som er bakgrunnen for tiltaket.

Telia sier de er positive.

– Vi stiller oss positive til økt samarbeid med både bransjekolleger og myndigheter for å stoppe svindelforsøk mot norske mobilkunder, sier kommunikasjonsrådgiver Ellen Scheen i Telia.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no