Hver dag kjører vogntog på flere titalls tonn på norske veier. For ofte havner de utenfor.
– Korte tidsmarginer, manglende veivedlikehold, dårlig veidekke, smale veier og lite eller manglende veiskulder er blant årsakene, sier produktsjef Asbjørn Thaule i IF forsikring.
– 200 - 250 trailervelt i året
IF skadeforsikring har gått igjennom alle velt- og utforkjøringsskader med tunge vogntog over en femårsperiode. De har tatt utgangspunkt i saker med et skadeomfang på minst 300.000 kroner, og regnet ut gjennomsnittet.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Produktsjef Asbjørn Thaule kan fortelle at gjennomsnittet er høyt for alle forsikringsselskapene, og vognvelt-sakene er mange.
– Jeg vil anta at det kan ligge mellom 200 - 250 trailervelt i året. Det kan vi ikke leve med, sier han.
Det betyr at det velter en trailer langs norske veier oftere enn annenhver dag.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– For uerfarne
Det er semitrailere, med bare en, lang henger, som velter oftest. Norges lastebileierforbund kurser nå sjåfører for å forebygge velt. Teknisk rådgiver Rune Damm er enig med IF, og mener at ulykkene ofte skyldes veiene.
- Les også:
- Les også:
Men han mener også at mange sjåfører som kjører semitrailere ikke er erfarne nok.
– Kreftene i et semitrailer-vogntog og faren ved å kjøre det blir undervurdert. Mange sjåfører har for lite erfaring. Noen overvurderer sin egen evne som sjåfør og kommer for langt ut på kanten, sier han.
Selv om noen av ulykkene skyldes sjåføren, mener Damm at mange av ulykkene kunne vært unngått hvis veistandaren var bedre.
– For små marginer
– Man har uansett alt for små marginer på norske veier i forhold til for eksempel en bred, svensk vei.
Både Thaule og Damm mener at Norge har mye høyere statistikk på vogntog-velt enn våre naboland.
– Jeg har drøftet dette med nordiske kollegaer, og de oppfatter ikke velt med vogntog som noe problem i det hele tatt, sier Damm.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Kostnadene med tap av menneskeliv og store materielle skader er for store, og slik kan det ikke forsette, mener IF Skadeforsikring og Norges lastebileierforbund.
– Vi må prøve å gjøre noe med det. Men her må også veimyndighetene inn. De må innse at vi må gjøre noe med de store hovedveiene i Norge, sier Rune Damm.