Mor livredd for vogntog

– Jeg synes det er trist hvis liv skal gå tapt fordi noen ikke gidder å ta på kjettinger, sier tobarnsmor.

Alvhild Bidne

Småbarnsmor Alvhild Bidne er urolig over de mange ulykkene med vogntog.

Foto: Steinar Nedkvitne / NRK

På en uke har 30 vogntog kjørt i grøften på veien som moren bruker når hun kjører sine to små barn til barnehagen i Voss sentrum.

– Det er klart at vi ikke føler oss særlig trygg. De kan rett og slett treffe deg midt i fronten. Den følelsen er ikke god, sier Alvhild Bidne til NRK.no.

– Det er skummelt

E 16 mellom Vossestrand og Vossevangen har vært et mareritt for Alvhild Bidne med alle vogntogene som er ute av kontroll. Nå krever hun kjettingplasser og nedsatt vinterfart.

– Det er skummelt. Jeg synes det er trist hvis liv skal gå tapt fordi noen ikke gidder å ta på kjettinger og hvis de ikke vet hvordan de tar på kjettinger, eller hvis de synes det er ubehagelig å kjøre med kjettinger. Det synes jeg er dårlige grunner til at livene til oss andre skal stå på spill, sier den opprørte moren.

Vil ikke miste noen

Fredag i forrige uke stod tolv vogntog fast akkurat da moren kom med sine kjære små i baksetet. To kilometer lenger nede lå det et vogntog som veltet et par dager tidligere.

Alvhild Bidne krever at noe gjøres før det går virkelig galt.

– Hvert vogntog kan gjøre kort prosess på et liv. Det synes jeg er ekkelt å vite. Vi har ikke råd til å miste verken unge, mødre, fedre, besteforeldre eller venner, sier hun.

– Late sjåfører

Den skumle E 16 fra Tvinne og videre til tunnelene ved Stalheim er et problem. Late sjåfører gidder ikke å legge på kjetting før de er gjennom de lange tunnelene i Gudvangen, sier Sigfred Sivertsen som er seksjonsleder i Statens vegvesen på Voss.

– Det er vel helst lettvinte løsninger vil jeg tro. De anser kanskje at bakkene ikke er så bratte at de ikke kommer opp, sier han.

Han er ikke avvisende til kjettingplass. Men vegvesenet har utfordringer.

– Sånn som vi har det her med mange tunneler, så vil en kjøre inni tunnelen med kjetting. Da får du stor slitasje både på vei og på kjetting. Vi skulle ønske vi hadde kjettingsplasser, slik at disse kjøretøyene kunne kjøre ut av veien og legge på kjetting, sier Sivertsen.

Han sier de vil se på det i nærmeste fremtid, men for inneværende vinter vil det være helt mulig å få til dette. Lavere vinterfart er vanskelig å bestemme.

– Når føret er så forskjellig som det kan være, så vil riktig fart være forskjellig fra dag til dag, sier Sivertsen.