Hopp til innhold

Fulle vogner kunne ha sporet av mye tidligere

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Hadde ikke vognene vært tomme, kunne de ha sporet av lenge før de nådde Sjursøya.

Ifølge Jernbaneverket kan det lave tyngdepunktet de tomme vognene hadde være grunnen til at alle holdt seg på sporet hele veien ned til havet.

Bakken ned fra Alnabruterminalen

Skinnegangen ned fra Alnabru er bratt i togsammenheng, noe som førte til at vognene fikk stor fart.

Foto: Hans Erik Weibu / NRK

Populære turområder

Skinnegangen ned fra Alnabru er bratt i togsammenheng, noe som førte til at vognene fikk stor fart. Spesielt i området fra Brynseng, forbi tettbefolkede områder som Vålerenga og Gamlebyen i Oslo er det bratt.

I disse områdene finnes det også en god del barnehager, skoler og populære turområder.

Her kunne et fullastet godstog sporet av og skadet og drept adskillig flere en de tre som tragisk døde på Sjursøya.

Video Animasjon av togulykken

Fullt av høyeksplosiver

Et verre scenario ville nemlig vært hvis tankvognene som fyller flere hundre kubikk med flybensin på Sjursøya hver dag hadde stått på skinnegangen, eller at en av de mange tankbilene i området hadde blitt truffet.

De løpske vognene var faktisk bare centimeter fra å treffe tankestasjonen for flybensin før de braste inn i terminalen.

Med en hastighet på over 100 km/t raste vognene gjennom tettbefolkede områder og for forbi høyeksplosive materialer, uten at noe av dette ble truffet.

Les: Øyenvitne: Det skjedde så fort

Nå tar banesjefen i Oslo bremsesystemet som skulle ha slått inn under ulykken ut av drift.

Bremsene løsnet

Havarikommisjonen har kommet frem til at sporbremsene løsnet ukontrollert på Alnabru, men arbeidet er tidkrevende, og må trolig fortsette etter påske.

Hvorfor bremsene løsnet vet kommisjonen ennå ikke.

Banesjef Per herman Sørlie møtte pressen på Alnabru.

Banesjef Per Herman Sørlie møtte pressen på Alnabru. Han mener det ikke er grunn til å tro at det er noe galt med sporbremsene.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

– Vi skal kjøre opp hele linjen fra Sjursøya til Alnabru, og blant annet undersøke sporvekslere. Det er uvisst om vi rekker dette før påske. Hele ulykkesdagen og den påfølgende natten samlet vi informasjon. Torsdag handler det om å systematisere dette materialet, og finne ut om det er opplysninger eller informasjon vi savner, sier kommisjonsleder Knut Olsen.

Da vognene var på vei nedover fra Alnabru ble Sjøtrafikktjenesten for Oslofjorden varslet, men ulykken var allerede et faktum før tjenesten fikk varslet Sjursøya.

AKTUELT NÅ