Ifølge Jernbaneverket kan det lave tyngdepunktet de tomme vognene hadde være grunnen til at alle holdt seg på sporet hele veien ned til havet.
Populære turområder
Skinnegangen ned fra Alnabru er bratt i togsammenheng, noe som førte til at vognene fikk stor fart. Spesielt i området fra Brynseng, forbi tettbefolkede områder som Vålerenga og Gamlebyen i Oslo er det bratt.
I disse områdene finnes det også en god del barnehager, skoler og populære turområder.
Her kunne et fullastet godstog sporet av og skadet og drept adskillig flere en de tre som tragisk døde på Sjursøya.
Fullt av høyeksplosiver
Et verre scenario ville nemlig vært hvis tankvognene som fyller flere hundre kubikk med flybensin på Sjursøya hver dag hadde stått på skinnegangen, eller at en av de mange tankbilene i området hadde blitt truffet.
De løpske vognene var faktisk bare centimeter fra å treffe tankestasjonen for flybensin før de braste inn i terminalen.
Med en hastighet på over 100 km/t raste vognene gjennom tettbefolkede områder og for forbi høyeksplosive materialer, uten at noe av dette ble truffet.
Les:
Nå tar banesjefen i Oslo bremsesystemet som skulle ha slått inn under ulykken ut av drift.
Bremsene løsnet
Havarikommisjonen har kommet frem til at sporbremsene løsnet ukontrollert på Alnabru, men arbeidet er tidkrevende, og må trolig fortsette etter påske.
Hvorfor bremsene løsnet vet kommisjonen ennå ikke.
- Les:
– Vi skal kjøre opp hele linjen fra Sjursøya til Alnabru, og blant annet undersøke sporvekslere. Det er uvisst om vi rekker dette før påske. Hele ulykkesdagen og den påfølgende natten samlet vi informasjon. Torsdag handler det om å systematisere dette materialet, og finne ut om det er opplysninger eller informasjon vi savner, sier kommisjonsleder Knut Olsen.
Da vognene var på vei nedover fra Alnabru ble Sjøtrafikktjenesten for Oslofjorden varslet, men ulykken var allerede et faktum før tjenesten fikk varslet Sjursøya.
- Les:
- Les: