Les:
Tre personer mistet livet da togvognene trillet fra terminalen på Alnabru og endte i et bygg ved Statoils anlegg på Sjursøya i går.
Sjøtrafikktjenesten varslet
Da de ukontrollerte vognene begynte å løpe løpsk, ble Sjøtrafikktjenesten for Oslofjorden (VTS – Vessel Traffic Service) på Vippetangen kontaktet.
Kommunikasjonssentralen fikk beskjed om at det var et ukontrollert godstog på vei nedover mot Sjursøya.
– Ulykken hadde allerede skjedd
Distriktssjef Terje Sørensen for Sydhavna, området der ulykken skjedde, var på Sjursøya på det tidspunktet. Men da han fikk vite om varselet som ble sendt fra VTS-sentralen til Sjursøya, var ulykken allerede skjedd, sier han til NTB.
Da han så ut av vinduet, så han røykskyer i området. Ikke lenge etter var politi og redningsmannskaper på plass.
Les mer:
Sikkerhetssystemer sviktet
Flere viktige sikkerhetsystemer sviktet på samme tid i går:
- De manuelle bremsene på togsettet var ikke tilkoblet.
- Sporbremsen ved Alnabru fungerte ikke slik den skulle.
- Avsporingsveksel som skal få et løpsk tog til å spore av virket ikke.
Det er fortsatt mange spørsmål knyttet til ulykken som kostet tre liv i går. Avdelingsdirektør i Havarikommisjonen, Kurt A. Olsen, vil foreløpig ikke konkludere om det dreide seg om teknisk eller menneskelig svikt.
– Det vi skal bruke stor oppmerksomhet på, er hvorfor sporbremsen løste seg ut da siste vogn ble hektet på oppe på Alnabru, sier avdelingsdirektør i Havarikommisjonen, Kurt A. Olsen, til NRK.
Les hele saken:
Under: Se animasjon av togets ferd.