– Jeg er overrasket over at tallene er så høye, sier førstestatsadvokat i Økokrim, Hans Tore Høviskeland. Han forteller at de som er tatt risikerer bøter fra 8000 kroner og oppover:
– Det er høye bøter for grove overtredelser, som for eksempel hvis man kjører i en nasjonalpark, sier han.
Mange lovbrudd
I forrige måned ble tre personer anmeldt etter å ha kjørt Hardangervidda på kryss og tvers og forstyrret villreinen like før kalving. I Finnmark etterforsker politiet en rypejakt:
– Flere titalls ryper ble skutt på nært hold fra snøskuter. Det er brudd både på motorferdselsloven og viltloven, sier direktør for Statens naturoppsyn, Pål Prestrud.
Mange blir også tatt for å lekekjøre i bratte fjellheng der målet er å kjøre så langt opp de kan.
Vill vest på vidda
Ofte forsøker snøskuterkjørerne å flykte når de blir oppdaget.
En far og datter stakk først av da de ble oppdaget under en kontroll i vinter, og da helikopteret innhentet dem kastet de pinner mot det.
De stanset ikke før beltereima røk. Mannen fikk inndratt både førerkort og skuteren.
– Er det vill vest på vidda?
– Vi har sett en del grove eksempler, ja, sier Høviskeland i Økokrim.
Mer fritidskjøring
I fjor ble det tillatt med fornøyelseskjøring over hele landet. Det er opp til kommunene å fastsette hvor løypene skal gå.
Det er forbudt å kjøre i vernede områder, men kommunene kan gi dispensasjoner til kjøring utenfor løypene.
– Reglene er at man skal følge løypene, men det er både ulovlig kjøring og gis i utstrakt grad dispensasjoner fra loven, som ofte er formulert slik at det er vanskelig å føre kontroll, sier Prestrud.
I Finnmark og Nord-Troms har de hatt denne loven lenge. Det er også her det er mest ulovlig kjøring:
– Det er en holdning i en del miljøer at det ikke er så veldig farlig å bryte de reglene som er laget for kjøring i utmark. Jeg tror det vil slå tilbake på skuterkjørerne selv slik at man må skjerpe inn regelverket til slutt, sier Prestrud.
Han mener det ligger i kortene at det vil bli enda mer ulovlig kjøring fremover; noe som vil forstyrre dyrelivet og ødelegger for andre friluftsmennesker:
– Det er en av grunnene til at vi har styrket kontrollene, sier han.
Politiet og Statens naturoppsyn anmeldte 351 presoner i år mot 256 i fjor. De tror det bare er toppen av isfjellet:
– Også det vi registrerer av spor etterlater et klart inntrykk av et stort omgang av ulovlig kjøring. Fortsatt skulle både vi og politiet gjerne hatt større kapasitet til å kontrollere kjøring med snøskuter, sier Prestrud.