Hopp til innhold

Vill vest på vidda

Aldri før har flere blitt tatt for ulovlig snøskuterkjøring. Hver fjerde skuterfører som ble kontrollert denne sesongen, er politianmeldt.

Helikopter jakter på ulovlig snøskuterkjøring

Et helikopter har innhentet to snøskutere. Hver fjerde person som ble kontrollert denne sesongen ble anmeldt for ulovlig kjøring.

Foto: statens Naturoppsyn

– Jeg er overrasket over at tallene er så høye, sier førstestatsadvokat i Økokrim, Hans Tore Høviskeland. Han forteller at de som er tatt risikerer bøter fra 8000 kroner og oppover:

– Det er høye bøter for grove overtredelser, som for eksempel hvis man kjører i en nasjonalpark, sier han.

Mange lovbrudd

I forrige måned ble tre personer anmeldt etter å ha kjørt Hardangervidda på kryss og tvers og forstyrret villreinen like før kalving. I Finnmark etterforsker politiet en rypejakt:

– Flere titalls ryper ble skutt på nært hold fra snøskuter. Det er brudd både på motorferdselsloven og viltloven, sier direktør for Statens naturoppsyn, Pål Prestrud.

motorferdselkontrolli Nordland

En snøskuter blir oppdaget i Nordland. I Finnmark etterforsker politiet en rypejakt fra snøskuter i en krattskog.

Foto: Statens Naturoppsyn

Mange blir også tatt for å lekekjøre i bratte fjellheng der målet er å kjøre så langt opp de kan.

Vill vest på vidda

Ofte forsøker snøskuterkjørerne å flykte når de blir oppdaget.

En far og datter stakk først av da de ble oppdaget under en kontroll i vinter, og da helikopteret innhentet dem kastet de pinner mot det.

De stanset ikke før beltereima røk. Mannen fikk inndratt både førerkort og skuteren.

– Er det vill vest på vidda?

– Vi har sett en del grove eksempler, ja, sier Høviskeland i Økokrim.

Mer fritidskjøring

et eksempel på fjellhengskjøring i Troms

I et fjellheng i Troms har snøskuterkjørere konkurrert om å komme høyest, med fare for å utløse snøskred.

Foto: Troms politidistrikt

I fjor ble det tillatt med fornøyelseskjøring over hele landet. Det er opp til kommunene å fastsette hvor løypene skal gå.

Det er forbudt å kjøre i vernede områder, men kommunene kan gi dispensasjoner til kjøring utenfor løypene.

– Reglene er at man skal følge løypene, men det er både ulovlig kjøring og gis i utstrakt grad dispensasjoner fra loven, som ofte er formulert slik at det er vanskelig å føre kontroll, sier Prestrud.

I Finnmark og Nord-Troms har de hatt denne loven lenge. Det er også her det er mest ulovlig kjøring:

– Det er en holdning i en del miljøer at det ikke er så veldig farlig å bryte de reglene som er laget for kjøring i utmark. Jeg tror det vil slå tilbake på skuterkjørerne selv slik at man må skjerpe inn regelverket til slutt, sier Prestrud.

Han mener det ligger i kortene at det vil bli enda mer ulovlig kjøring fremover; noe som vil forstyrre dyrelivet og ødelegger for andre friluftsmennesker:

– Det er en av grunnene til at vi har styrket kontrollene, sier han.

Politiet og Statens naturoppsyn anmeldte 351 presoner i år mot 256 i fjor. De tror det bare er toppen av isfjellet:

– Også det vi registrerer av spor etterlater et klart inntrykk av et stort omgang av ulovlig kjøring. Fortsatt skulle både vi og politiet gjerne hatt større kapasitet til å kontrollere kjøring med snøskuter, sier Prestrud.

Snøskuterkjøring undefr bratte heng

Lekekjøring er noe av det Statens naturoppsyn og politiet ser på som alvorlig.

Foto: Statens naturoppsyn

AKTUELT NÅ