Det norske forsvaret har blitt grundig brifet i britenes mediestrategi i Irak. Etter at den flernasjonale stabiliseringsstyrken, der Norge deltar, ble satt inn under britisk kommando i Sørøst-Irak, innkalte britene til en mediekonferanse i september i fjor.
Operasjon ”Big October”
Her informerte britene deltakerne i stabilitetsstyrken om den militære kampanjen for å få mediene til å formidle et mer positivt bilde fra Irak. Det viser dokumenter fra møtet som NRK har fått tilgang til.
En mann stående med ladd våpen, og minst to biler i følge. Slik beveger de norske soldatene seg rundt i Irak. (Foto: Gunnar Lier, Scanpix)
På konferansen i London 16. september ble også kampanjen ”Big October” presentert. Ett av målene var å arbeide aktivt for å gi en oppfatning om at Irak er blitt tryggere (”try to push the perception that Iraq is becoming more secure”).
Kampanjen skulle lanseres samtidig med den muslimske fastemåneden Ramadan, da britene fryktet nye angrep.
Et annet mål med operasjon ”Big October” var å få fram at offentlige tjenester og service i Irak var like gode – om ikke bedre – enn før krigen, og å offentliggjøre funn fra gruppa som leter etter masseødeleggelsesvåpen.
- Det ligger klare politiske føringer i denne kampanjen, sier professor i journalistikk ved Høyskolen i Oslo, Rune Ottosen.
Tillitsproblemer
- Britene har laget en målrettet informasjonskampanje for å dreie fokuset fra det negative til det positive. Tony Blairs regjering har som kjent hatt problemer med å vinne folks tillit i Irak-spørsmålet, sier Ottosen.
Han er ikke overrasket at det finnes en slik kampanje, og mener det er viktig at journalister og mediefolk er klar over at slike strategier eksisterer.
Forsvarsminister Kristin Krohn Devold gikk ut i Dagsavisen 5. desember med et ønske om at mediene fokuserte mer på det positive og oppbyggende arbeidet de norske styrkene gjør i Irak, og ikke så mye på problemene.
- Det er jo helt i tråd med mediestrategien som ble lagt fram på konferansen i september, påpeker Ottosen.
Norsk mediestrategi
Han mener den norske deltakelsen på konferansen også er interessant i forhold til hele diskusjonen om Norge er en del av okkupasjonsmakten eller ikke.
- Det norske fokuset på de humanitære – og ikke de militære - oppgavene er jo også en mediestrategi. Den har blant annet vært problematisk for den norske bataljonen i Sør-Irak, ifølge Ottosen:
- Ledelsen for befalsorganisasjonene har sagt at det er viktig at norske politikere er åpne på at dette er en militæroperasjon. Det er slik nordmennene som står midt oppe i dette i Irak, oppfatter operasjonen. De synes det burde være samsvar mellom politikernes framstilling i mediene og den situasjonen de selv opplever.
At det uttrykkes ønske om å samkjøre pressemeldinger og annen informasjon om hendelser den flernasjonale styrken er innblandet i, er ikke uvanlig. Her ble det sagt rett ut at dette er for å unngå politiske problemer og problemer med offentligheten.
Fokus på gjenreising
Britene uttrykte på konferansen et ønske om en felles mediestrategi mellom okkupasjonshæren og stabiliseringsstyrken. Dette fant flere av deltakerlandene vanskelig.
Det er ikke bare Norge som fokuserer på de humanitære bidragene og gjenreisingsoppgavene til stabiliseringsstyrken, og ikke ønsker å bli forvekslet med britiske og amerikanske okkupasjonsstyrker.
- At Norge deltar på en konferanse om okkupasjonsstyrkens mediestrategi i Irak viser på ny hvor vanskelig det er å trekke noe klart skille mellom innsatsen okkupasjonsmakten gjør og den Norge gjør. Her er det grader av samordning og fellesaktiviteter som gjør at den prinsipielle forskjellen mellom okkupanter og gjenoppbyggere kan være vanskelig å se, påpeker Ottesen.
- Viser konferansen at britene forsøker å pynte på virkeligheten i Irak?
Den britiske regjeringen forsøker å tilpasse mediebildet etter sitt behov, sier professor Rune Ottosen. (Foto: NRK)
- Hele Irak-krigen har vært preget av forsøk på å lage et mediebilde som er tilpasset regjeringens behov, for å få politisk oppslutning om det de gjør. Krigen selv er jo bygget på en myte: Behovet for å fjerne masseødeleggelsesvåpnene i Irak, sier Ottosen.
- Helt på grensen
Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund er heller ikke overrasket over at det finnes en mediestrategi for Irak, men han anser britenes kampanje for å være helt på grensen av det en regjering kan tillate seg.
- En regjering skal informere så saklig som mulig. Se bare på problemene regjeringen Blair fikk etter beskyldningene for å ha spritet opp rapporten som var grunnlaget for å gå til krig. Slike forsøk på å ”sminke” virkeligheten kjenner vi blant annet igjen fra Vietnam-krigen. Var det ingen gode nyheter, fant man dem opp, sier Kokkvold.
- Noe av dette er kjent, britisk politikk. Kampanjen sier ikke direkte at man skal lyve eller manipulere med sannheten. Likevel er det ting her som er helt på grensen til manipulering, mener Kokkvold.
Misnøye med mediene
- Man skal f.eks. ikke lyve på seg funn i jakten på masseødeleggelsesvåpen, men man får beskjed om å gjøre mest mulig ut av det.
- Tror du det norske forsvaret har en liknende strategi?
- Ting tyder i hvert fall på at man er misfornøyd med det de norske mediene melder – eller ikke melder – fra Irak. Man vil gjerne ha et vakkert bilde, selv når det ikke er noe vakkert å melde.
Forsvarsministerens uttalelser før jul tyder på at hun har lite realistiske oppfatninger om hva som skjer i Irak i øyeblikket, sier Kokkvold til NRK.