Hopp til innhold

Vil gi helsekostfirma 500.000 i bot for ulovlig telefonsalg

Forbrukerombudet vil bøtelegge helsekostfirmaet Vitamail for brudd på markedsføringsloven, og varsler flere aksjoner for å avdekke ulovlig telefonsalg.

Polarkrill/Gry Nergård

Forbrukerombud Gry Nergård vil rydde opp i «jungelen av abonnementsfeller».

Foto: Camilla Wernersen/NRK/Faksimile/Vitamail

Forbrukerombudet opplyser at de har fått en rekke klager fra forbrukere som sier de har fått følgende tekstmelding etter å ha snakket med en telefonselger fra firmaet Vitamail:

«Velkommen som kunde! Du har nå takket JA til et abonnement på Polarkrill!»

Firmaer som driver med telefonsalg er imidlertid pliktige til å sende forbrukeren et skriftlig tilbud med vilkårene for avtalen, hvorpå tilbudet må aksepteres skriftlig.

– Det er mange ting vi har reagert på. Det mest alvorlige er det vi kaller en abonnementsfelle, der forbrukere har sagt ja til å motta noe gratis, men så blir man abonnent uten at det er opplyst godt nok om forutsetningene, sier forbrukerombud Gry Nergård til NRK.

Flere av dem som takket ja til en gratis premie over telefon hevder Vitamail prakket på dem et løpende abonnement uten skriftlig aksept.

Forbrukerombudet kontaktet Vitamail i november, og firmaet hevdet da at de hadde rutiner for skriftlig aksept. Forbrukerombudet er imidlertid ikke fornøyde med dokumentasjonen, og mener firmaet har gjort seg skyldig i omfattende brudd på angrerettloven og markedsføringsloven.

Varsler opprydning

Firmaet er derfor varslet om et overtredelsesgebyr på 500.000 kroner. Samtidig risikerer daglig leder Daniel Sandvik en bot på 150.000 kroner.

– Det er snakk om ekstremt mange salg. Men en klage er en for mye, og vi legger oss helt flate i sakene der vi har gjort en feil, sier Sandvik.

Ifølge Sandvik har Vitamail innført nye rutiner for skriftlig aksept ved telefonsalg.

– Vi forholder oss til regelverket. Vi har fulgt opp påleggene som har kommet fra Forbrukerombudet, og har frist til 6. februar med å komme med et tilsvar. Utover det har jeg ingen kommentar, sier han.

Ordlyden i tekstmeldingene fra Vitamail er endret, men Forbrukerombudet mener fortsatt at disse ikke holder mål.

Forbrukerombudet fikk inn over 3000 klager på telefonsalg i fjor, og nå varsler Nergård en opprydning i «jungelen av abonnementsfeller».

– Dette har vært et problem i mange år, men det toppet seg i fjor med Uno Life-saken. Nå har vi satt fullt søkelys på denne problemstillingen, og satt inn ekstra ressurser til å følge med på klager fra forbrukere. Vi følger også systematisk med på Internett, der det ofte lokkes med gratis prøvepakker, sier hun.

Les også: Vil vurdere totalforbud mot telefonsalg

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger