Hopp til innhold

Vil droppe halvparten av buss-stoppene

For langt å gå til bussen, synes du? Nei, tvert imot - det er for kort, mener transportforsker Bård Norheim.

Snøstorm i Tromsø

Busstoppene må halveres for at trafikken skal gå fortere, mener noen, mens andre mener kollektivtrafikken da blir for de spreke.

Foto: Bertinussen, Rune Stoltz / NTB scanpix

Han mener det bør bli dobbelt så langt mellom holdeplassene. Bare sånn kan buss og trikk komme raskere fram.

I dag er avstanden mellom holdeplassene for bybussen i de store byene våre bare rundt 300 meter i gjennomsnitt.

– Det betyr at hvis du mister bussen på et stopp og er litt sprek, kan du ta den igjen på neste stopp. Det er en ulempe for passasjerene, for det betyr at det rett og slett går for sakte, sier Bård Norheim, daglig leder i Urbanet Analyse.

Bård Norheim

– Det bør bli dobbelt så langt mellom holdeplassene, mener daglig leder i Urbanet Analyse, Bård Norheim

Foto: Kjartan Rørslett

På oppdrag fra myndighetene som arbeider med den neste nasjonale transportplanen, har han undersøkt hvordan kollektivtrafikken skal kunne ta unna trafikkveksten som er ventet i åra framover uten at det fører til mer bilbruk.

På sykkel og på beina

Folkeveksten fører til om lag 1,5 millioner flere daglige reiser i 2030 enn i dag. Stortinget har vedtatt at denne trafikkveksten skal skje i kollektivtrafikken, på sykkel og til fots – ikke med privatbil.

– Skal dette lykkes, må bussen få opp farten og ikke stoppe like ofte som i dag. Ved å øke avstanden mellom holdeplassene for bybussen fra 300 til 600 meter, kan det øke hastigheten med 50 prosent. Det er viktig hvis kollektivtrafikken skal kunne konkurrere med bilene, sier Bård Norheim.

Må balansere

Ruter, som driver kollektivtrafikken i Oslo-området er langt på vei enig.

– I enkelte områder er det litt for tett mellom holdeplassene i dag. Vi kan øke hastigheten og påliteligheten på tilbudet vårt hvis vi har litt større avstand. Men det skal selvfølgelig ikke være alt for langt, for da vil ikke folk reise med oss, sier strategidirektør Hanne Bertnes Norli.

Hanne Bertnes Norli, strategiddirektør i Ruter

Strategidirektør i Ruter mener det ikke må være for langt mellom busstoppene fordi ingen da vil bruke det kollektive tilbudet.

Foto: Kjartan Rørslett

600 meter kan være ganske langt hvis du er dårlig til beins, bruker rullator eller triller barnevogn, sier Ragnhild Krüger, som reiser kollektivt daglig.

Erik Johnsen er på bytur, og forstår at de som reiser hver dag vil at turen skal gå raskere.

– Hadde jeg vært femti år yngre ville jeg tenkt det samme. Men med stokk og doble hofteproteser, er ikke utholdenheten like stor lenger.

AKTUELT NÅ