Vårens skriftlige eksamener er allerede avlyst. Nå ønsker kunnskapsminister Guri Melby at alle avgangselever ved videregående skole skal opp til én muntlig eksamen hver.
Det reagerer elevene Kristine Mikkelsen og Mailin Øgrim på. De går sitt siste år på Hartvig Nissen videregående skole i Oslo.
– Det synes jeg er veldig rart. Vi har ikke det samme grunnlaget i det hele tatt. Undervisningen har vært så annerledes forskjellige steder i Norge. Å vurdere alle på samme plan, det skjønner jeg ikke hvordan skal funke, sier Øgrim.
Klassevenninnen er enig. Mikkelsen mener det er stor forskjell på kvaliteten på hjemmeskole og fysisk undervisning.
– Jeg tror ikke noen andre enn elever selv skjønner hvor vanskelig det har vært. Eller hvor dårlig en skoledag hjemme er i forhold til å sitte i klasserommet og bli motivert av læreren, sier Mikkelsen.
Begge venninnene mener den ideelle løsningen hadde vært å avlyse alle eksamener.
– Det kunne heller vært helhetlig vurdering i de forskjellige fagene, slik at lærere har noe å vurdere ut ifra, mener Øgrim.
Vil endre regelverket
Slik det er nå, blir rundt 70 prosent av avgangselever ved videregående skole trukket opp til muntlig eksamen. Noen elever blir også trukket til to muntlige eksamener.
Statsråden ønsker å endre begge deler.
– Vi ønsker å sikre en mest mulig rettferdig eksamensordning. Derfor mener vi det er riktig at alle får én, og maks én, eksamen.
Les også: Slår alarm etter avlyste eksamener: – Bør få ekstra kurs for å tette hull
For at det skal skje, må regelverket endres.
– I den situasjonen vi er i nå, der vi har avlyst skriftlig eksamen, synes vi det er viktig at alle avgangselever får vært gjennom en eksamenssituasjon og får en vurdering fra en ekstern sensor. Derfor gjennomfører vi disse regelverksendringene, sier Melby.
Akseptabel løsning
Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet, beskriver løsningen som akseptabel.
– Jeg skjønner politikernes behov for å ha en viss ekstern vurdering av elevenes sluttkompetanse. Sånn sett er dette en løsning som er akseptabel, mener han.
Uten å vite hvordan smittesituasjonen vil være fremover, er Handal spent på om det blir mulig å gjennomføre alle muntlige eksamener.
– Dette kommer til å bli krevende.
Alle eller ingen
Verken Mikkelsen eller Øgrim ser logikken i forslaget.
– Det burde gått andre veien. Istedenfor å tenke at alle burde hatt eksamen, burde de heller tenkt at ingen skulle tatt eksamen, mener Øgrim.
Mikkelsen er enig.
– Jeg tenker at hvis man uansett skal ha eksamen burde alle ha det. Men vi ønsker helst at ingen skulle hatt eksamen i år.