Hopp til innhold

Politikerne «poker» og twitrer for å kapre deg

Politikerne er ivrige brukere av sosiale medier som Facebook og Twitter, og bruker nettet til å kapre velgere.

Facebook

Illustrasjonsbilde: Nettstedet Facebook, som er inne i sitt sjette år nå, er én av de arenaene hvor politikerne driver valgkamp.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Hadia Tajik

Arkivbilde av stortingskandidat Hadia Tajik (Ap).

Foto: Veslemøy Hvidsteen / NRK

– Dette er nok ikke valget som vil bli avgjort av de sosiale mediene, men dette er det første valget de de sosiale mediene vil spille en viktig rolle, sier stortingskandidat Hadia Tajik (Ap).

Sosiale nettverk og medier har blitt viktige arenaer der politikerne på en rask og enkel måte kan komme i kontakt med både nye og gamle velgere.

Politiske musikkvideoer

Arbeiderpartiet lanserte for noen dager siden en musikkvideo på musikkvideo på nettstedet YouTube der statsminister Jens Stoltenberg oppfordrer brukerne til å sende inn «seks ord om hva som er viktig for deg - fordi vi tror på et samfunn der alle blir sett og hørt».

Også Fremskrittspartiet har en egen profil på YouTube med en rekke videoer som brukerne kan se. Det er vanlig at politikerne legger ut slike musikkvideoer eller videosnutter av foreksempel debatter for å profilere seg selv på nettstedet YouTube.

– Forsterker et skapt inntrykk

Medieforsker Anders Fagerjord ved Institutt for medier- og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, tror sosiale medier er nyttige for å profilere politikeren. Å bruke Twitter kaprer nok ikke nye velgere, mener han.

– Sosiale medier som Facebook, Twitter og personlige blogger kan være med på å bygge opp og forsterke det inntrykket man har av en politikers personlighet, noe som allerede er skapt.

Følg valget i NRK på Twitter

Valget i NRK på Facebook

– Dialog er viktig

Stortingskandidat Abid Q. Raja (V) er selv en ivrig bruker av nettstedet Twitter, en mikrobloggingstjeneste som lar brukerne sende og lese andre brukeres korte oppdateringer, til å fortelle tusenvis av potensielle velgere om hva han gjør og mener akkurat nå.

– Det som er spennende med slike nettsteder er at mange av de som ikke følger med på de vanlige og tradisjonelle politiske arenaene, derimot bruker disse sosiale nettverkene. Det er veldig viktig for det åpner for en direkte dialog mellom politikeren og velgeren, sier Raja.

Politiker Abid Q. Raja

Arkivibilde av Abid Q. Raja, stortingskandidat (V), er selv en ivrig bruker av de sosiale nettverkene.

Foto: NRK

Abid Q. Raja mener at nettstedene gir velgerne en unik mulighet til å nå direkte til politikeren.

– De kan kommentere og stille meg spørsmål, sier han.

Førstegangsvelgere

Hadia Tajik er enig i det, og tror mange vil ty til sosiale medier for å gjøre seg opp en mening om det kommende stortingsvalget til høsten.

– Det er kanskje spesielt viktig for førstegangsvelgerne, men mitt inntrykk er at sosiale medier vil og kan spille en stor rolle for veldig mange andre og, sier Tajik.

Følg valget i NRK på Twitter

Valget i NRK på Facebook

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger