Hopp til innhold

Tregere tunnel-utbygging

Tunnelutbyggingen kan ikke gå i samme tempo som tidligere. Grunnen er at det er mangel på geologer. Vegvesenet mener det må utdannes flere fagfolk.

Hanekleiv-tunnelen

Mangel på fagfolk gjør at utbyggingen av nye tunneler vil gå sakte.

Foto: Svein Ove Hansli / NRK

Vegdirektør Olav Søfteland trakk seg i går foran et fulltallig pressekorps. Men problemene for Vegvesenet er ikke løst av den grunn.

Mangel på kompetanse

Det mangler nemlig folk med geologutdannelse i halvparten av de 29 tunnellene som er under utbygging. Det viser en intern undersøkelse Vegvesenet har gjort. Nå mener utbyggingsdirektør i Vegvesenet Lars Aksnes at det må utdannes flere geologer.

- Kompetansen har vi i Norge, men vi har ikke mange nok, sier han.

Mangelen på geologer, skyldes blandt annet konkurranse med oljeindustrien og jernbaneutbygging. Nå trengs det minst 20 nye geologer for å holde tempoet i tunnelbyggingen oppe.

- Mangelen på kompetanse vil sannsynligvis føre til at noen fremdrifter vil gå litt senere, og vi vil kanskje ikke starte så mange tunnell-prosjekter som planlagt før vi har nok folk på plass, sier Aksnes.

Geologene i Hanekleivtunnelen

En geolog er sentral under bygging av en tunnel. Oppgaven er å kartlegge fjellet og gi råd om hvordan tunnelen bør sikres slik at det ikke skjer ras som i Hanekleivtunnelen.

Under arbeidet med Hanekleivtunnelen ble ikke slik kompetanse brukt korrekt. Det bekrefter Leif Hauge som har ledet Vegvesenets interne revisjon som ble lagt fram i går.

- Det var en geolog tilstede, men personen var fersk og nyutdannet. Det var også en annen geoolog der, men de var ikke tilstede i den grad de burde og de sjekket ikke tunnelen godt nok underveis, sier Hauge.

 

 

AKTUELT NÅ