Vegdirektør Olav Søfteland trakk seg i går foran et fulltallig pressekorps. Men problemene for Vegvesenet er ikke løst av den grunn.
Mangel på kompetanse
Det mangler nemlig folk med geologutdannelse i halvparten av de 29 tunnellene som er under utbygging. Det viser en intern undersøkelse Vegvesenet har gjort. Nå mener utbyggingsdirektør i Vegvesenet Lars Aksnes at det må utdannes flere geologer.
- Kompetansen har vi i Norge, men vi har ikke mange nok, sier han.
Mangelen på geologer, skyldes blandt annet konkurranse med oljeindustrien og jernbaneutbygging. Nå trengs det minst 20 nye geologer for å holde tempoet i tunnelbyggingen oppe.
- Mangelen på kompetanse vil sannsynligvis føre til at noen fremdrifter vil gå litt senere, og vi vil kanskje ikke starte så mange tunnell-prosjekter som planlagt før vi har nok folk på plass, sier Aksnes.
Geologene i Hanekleivtunnelen
En geolog er sentral under bygging av en tunnel. Oppgaven er å kartlegge fjellet og gi råd om hvordan tunnelen bør sikres slik at det ikke skjer ras som i Hanekleivtunnelen.
Under arbeidet med Hanekleivtunnelen ble ikke slik kompetanse brukt korrekt. Det bekrefter Leif Hauge som har ledet Vegvesenets interne revisjon som ble lagt fram i går.
- Det var en geolog tilstede, men personen var fersk og nyutdannet. Det var også en annen geoolog der, men de var ikke tilstede i den grad de burde og de sjekket ikke tunnelen godt nok underveis, sier Hauge.