I miljønasjonen Norge er det langt mellom kundene som velger det miljøvennlige alternativet for drivstoff, nemlig bioetanol.
Hos naboen Sverige har motoren en annen dur.
Sverige har 200 ganger flere biobiler enn Norge. Og de få som fyller bioetanol har ofte med seg noen kanner ekstra, for det er langt mellom pumpene.
Mens vi teller 19 bioetanolpumber rundt om i landet, har svenskene godt over 1000.
Og det er politkernes skyld, mener Gøril Andreassen i milijøstilfelsen Zero.
– Det har vært en ond sirkel av liten interesse for biobiler. I Norge har det ikke vært noen interesse fra politikernes side for å satse på dette. Det har ført til liten interesse hos de som selger biler.
- Les også: Er bensinen egentlig så dyr?
– Regjeringen må skjerpe seg
Andreassen mener den rød-grønne regjeringen nå må skjerpe seg, og gjøre de miljøvennlige tiltakene bedre for norske bilister.
– De må legge til rette for at folk kjøper disse bilene, gjennom fordeler i avgiftssystemet for biobiler. Og så trenger vi noen virkemidler for at det skal komme mer biodrivstoff på pumpene.
– Hva er fordelene for folk flest?
– Folk flest kan kjøre bil med bedre samvittighet, fordi man fyller fornybart drivstoff i stedet for fossilt og forurensende drivstoff.
- Les også: Slik kjører du gjerrig
- Les også: Ny app finner billig bensin
Ministeren: – Svenskene kan lære av oss
– Det skal brukes mer biodrivstoff i Norge i årene som kommer, gjennom klimameldingen. Det sier miljøvernminister Bård Vegar Solhjell.
Han mener samtidig at de rød-grønne ikke kan kritiseres for manglende satsning. Norge har rett og slett prioritert annerledes.
– I Norge har vi satset veldig på el-bil, og hatt gode skatteregler og ordninger rundt det. Derfor har salget av el-biler eksplodert, og vi er ledende i Europa på det. I Sverige har de satset på biodrivstoff, sier Solhjell.
– Jeg er sikker på at vi kan lære noe av hverandre, slik at ulike typer nye biler som har mindre utslipp kan bli mer vanlig, sier Solhjell.