Hopp til innhold

Krever nye tiltak mot dumpingpriser på lastebiltransport

Polske Wladek jobber sju uker i strekk i lastebilen og koker maten sin på primus. Han får mindre enn minstelønna når han kjører rundt i Norge. Nå krever SV tiltak mot ulovlig billig utenlandsk transport.

Polsk lastebilsjåfør koker vann på primus i førerhuset.

Wladek Wlodzimierz Picur arbeider og bor sju uker i lastebilen før han har to uker fri.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

– Ristorante, my restaurant, spøker Wladek Wlodzimierz Picur. Den polske lastebilsjåføren fyrer opp primusen inne i førerhuset på lastebilen for å koke litt vann. Bilen hans står parkert på Fugleåsen døgnhvileplass i Ski, en halvtime sør for Oslo. Her står over hundre andre øst-europeiske lastebiler denne lørdagen.

Klestørk i tilhengeren på en lastebil

Klestørk i tilhengeren på Fugleåsen døgnhvileplass. Mange av sjåførene her bor i bilen i uker og måneder i strekk.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

Sju uker i bilen

Mange tar sin 45 timers pålagte helgehvil her. Det er ikke lov, 45-timershvilen skal etter både norske og europeiske regler ikke tas i lastebilen. Men mange øst-europere gjør det likevel. De har ikke råd til å bo på hotell eller reise et annet sted for å hvile.

Koker vann på primus i lastebil.

Wladek koker vann til te og kaffe på primus inne i førerhuset på lastebilen.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

– Jeg arbeider i sju uker, så har jeg to uker fri hjemme i Polen, sier Wladek. Han sier han får 1800 euro i måneden - eller om lag 17.000 kroner. Det skal ikke bare dekke lønnna, men også diett. Det er mer enn mange andre øst-europeere får, men under minstelønna på 167 kroner som også utenlandske sjåfører skal ha når de kjører last internt i Norge.

Umulig å konkurrere med

– Det er umulig for norske lastebilfirmaer å konkurrere på sånne vilkår, sier stortingsrepresentant Arne Nævra fra Buskerud.

Arne Nævra

Arne Nævra, stortingsrepresentant (SV).

Foto: Marius Nyheim Kristoffersen / SV

Sammen med andre SV-representanter har han fremmet forslag i Stortinget om å opprette et transportregister. Det kan vise når en utenlandsk bil kjørte over grensa til Norge, og hvor i landet han har kjørt etterpå og hvilke turer kan har tatt.

– I dag har vi liten eller ingen kontroll med hvor utenlandske lastebiler kjører og hvilke oppdrag de tar og om de kjører lovlig eller ikke, sier han.

Nævra er også opptatt av miljøet.

– Når prisene på lastebiltransport dumpes, er det umulig for toget å ta noe av den økende trafikken.

Wladek Wlodzimierz Picur i lastebilen.

Polske Wladek Wlodzimierz Picur har kjørt til mange steder i Norge: - Tromsø, Haugesund , Oslo, Stavanger, ramser han opp.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

Støtte fra bransjen

– Det er et godt forslag og bør vedtas, sier administrende direktør i lastebileierforbundet, Geir A. Mo. Det får også støtte av fagbevegelsen.

Geir A. Mo, administrerande direktør i Norges Lastebileigarforbund

Administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileierforbund.

Foto: Anna Gytri / NRK

Men samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) viser til at den rødgrønne regjeringen i 2012 la bort et forslag om et transportregister fordi ESA anså at det ville være i strid med EØS-avtalen.

– Men vi deler SVs bekymring for forholdene i lastebilbransjen og ser derfor etter andre digitale løsninger som kan fortelle når en bil kjører inn og ut av landet, sier Dale.

Jon Georg Dale

Samferdselsminister Jon Georg D.ale (Frp)

Foto: Alf Ivar Martinsen / NRK

Skal ha norsk minstelønn

Regelverket sier at en utenlandsk lastebil kan kjøre inntil tre turer internt i Norge i løpet av maksimalt sju dager. Da må den ut av landet igjen. På disse interne turene i Norge skal sjåføren ha norsk minstelønn, 167 kroner i timen.

Det mener lastebileierforbundet at mange øst-europeiske sjåfører ikke får.

Lastebiler på Fugleåsen døgnhvileplass i Ski.

Lastebiler på rekke og rad på Fugleåsen døgnhvileplass. De fleste er øst-europeiske.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

AKTUELT NÅ