Hopp til innhold

Statsbudsjettet kan gjøre dieselen én krone dyrere

Den omstridte bilpakken i statsbudsjettet innebærer en økt dieselavgift på 35 øre. Men i virkeligheten kan prisen stige med 1,09 kroner, ifølge Norsk Petroleumsinstitutt.

Finansminister og FrP-leder Siv Jensen under en pressekonferanse om neste års statsbudsjett i møtelokalene til ASKO på Kalbakken lørdag kveld.

Finansminister Siv Jensen (Frp) ville ikke gå med på mer enn 35 øre ekstra dieselavgift. Her er hun sammen med budsjettkameratene Trine Skei Grande (V), Erna Solberg (H) og Knut Arild Hareide (KrF).

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

En slik prisstigning vil koste bileierne 3,3 milliarder kroner, ifølge beregningene instituttet har gjort for Bergens Tidende.

Årsaken er at budsjettavtalen går inn for at minst 20 prosent av drivstoffet som selges i 2020, skal være biodrivstoff. Ifølge beregningene vil dette øke literprisen på diesel med 74 øre i tillegg til avgiften.

Slik endres nybilavgiftene fra nyttår

Krevende forhandlinger

Allerede da regjeringen la fram sitt budsjettforslag, slo Høyre og Frp fast at den såkalte bilpakken i budsjettet var urokkelig. Drivstoffavgiften var så langt de to partiene kunne strekke seg med høyere drivstoffavgifter.

Samarbeidspartiene Venstre og KrF mener dette fremsto som et ultimatum og at det førte til svært krevende forhandlinger.

Blir dyrere

Statsminister Erna Solberg medgir at beslutningen om å øke andelen biodrivstoff i Norge vil koste forbrukerne penger, men det bekymrer henne ikke:

– Det må vi leve med, og det er også Frp med på, selv om også vi er opptatt av at skatter og avgifter ikke skal øke, og at det skal være mulig for folk å ha en bil, sier Solberg til avisa.

Beregningene er usikre og bygger på en rekke forutsetninger slik som blant annet tilgjengelig biodrivstoff i verdensmarkedet, og etterspørsel etter avansert biodrivstoff.

AKTUELT NÅ