Etter å ha vært
, fikk kaprerne en «pakke» sluppet ned til skipet fra et fly.- Les også:
Ifølge rederiet som eier skipet ble det brukt tidligere offiserer i elitestyrken SAS for å betale kaprerne til å slippe skipet.
Stoler ikke på kaprerne
«UBT Ocean» tilhører rederiet Brøvigtank i Farsund, og opereres av selskapet Ship Management Associates i Singapore. Driftsselskapets talsmann Edward Ion
.– Mannskapet er uskadd og har det bra, til tross for det de har opplevd, kunne Ion fortelle.
Daglig leder Svenn O. Pedersen i Brøvigtank ville overfor NRK tidligere i dag ikke si seg
igjen.– Dette er ikke folk du kan gjøre avtale med eller stole på, sa Pedersen om kaprerne.
En «pakke» med pengesedler
NTB har i dag fått tilgang til utvekslingen mellom det østafrikanske sikkerhetsselskapet som gjennomførte aksjonen og det norske selskapet TH. Brøvig.
Korrespondansen forteller om en nøye planlagt aksjon, som kulminerte i at skipets frihet ble byttet mot en «pakke», som inneholdt pengesedler.
– Vi har fått bekreftet at piratlederen er om bord og at de er klare for leveransen, het det da flyet som skulle levere «pakken» bare var en time unna båten.
Om lag en time senere var flyet i området der båten lå.
Skipet ble kapret nord for Madagaskar 5. mars i år og ble styrt i retning piratfarvannene ved Afrikas horn.
- Les også:
En kaprer som kaller seg for Hassan sier til nyhetsbyrået Reuters at de mottok 4 millioner dollar, omtrent 24 millioner norske kroner, for å la «UBT Ocean» seile til havs. Pengesummen er ikke bekreftet andre steder.
– En stor operasjon
Brøvigtank sier seg veldig fornøyd med at skipet nå frigis. Selskapet bekrefter også at det ble betalt løsepenger. Daglig leder Svenn O. Pedersen i det norske rederiet forteller til NTB at det var høyt kvalifisert personell som bisto under forhandlingene og leveringen av «pakken».
– Det er snakk om tidligere offiserer i elitestyrken SAS, sier Pedersen.
Han mener ikke at utsettelsen av operasjonen førte til dramatikk.
– Nei, det tok bare sin tid, sier han.
– Det skal flys gjennom mange land. Det er snakk om en stor operasjon, man kan ikke bare hente sedlene i Oslo og fly ned, sier han til NTB.