NRK Meny
Normal

Vil ikke ha forbud mot løsepenger

USA vil gjøre det ulovlig for rederiene å betale løsepenger til pirater. Det misliker mange rederier. Også norske redere er skeptisk.

Pirat med "Filitsa" for anker i bakgrunnen

Rederinæringen liker ikke det amerikanske forslaget om et lovforbud mot å betale skipskaprere løsepenger.

Foto: M. Dahir / Scanpix/AFP

Det eneste norskeide fartøyet som for tiden er kapret er kjemikalieskipet "UBT Ocean" som tilhører Brødvigtank, men drives av et operatørselskap i Singapore.

- Vi vil si noe om situasjonen for skip og mannskap nå, når vi har noe å si, vil vi si det, sier daglig leder i rederiet Svenn O. Pedersen.

Skipet ble kapret 5. mars. "UBT Ocean" har et burmesisk mannskap på 21 om bord.

Han er skeptisk til det amerikanske forslaget.

UBT Ocean

Det norskeide skipet 'UBT Ocean' er kapret.

Foto: Dongfangship.com

Vanskelig

- Da blir det vanskelig. Hva gjør vi da? Vi tenker på mannskapet . Da måtte vi holde oss unna det aktuelle området. Da vil oppdragsgiverne våre bli skadelidende.

- Skipet vårt ble jo heller ikke kapret i Adenbukta, men langt unna, ved Madagaskar, sier Pedersen.

- Selvsagt er det et et dilemma å eventuelt skulle betale løsepenger til pirater, men sånn er nå verden, sier han.

Daglig leder Svenn O. Pedersen i Brøvigtank.

Svenn O. Pedersen er daglig leder i rederiet Brøvigtank.

Foto: Jan Inge Thomassen / NRK

Norges Rederiforbund deler Pedersens syn.

- Vi er skeptiske til et lovforbud, først og fremst av hensyn til sjøfolkene som blir tatt. For tiden holder piratene i Somalia rundt 150 sjøfolk fanget. De kan får det vanskeligere dersom det kommer et forbud mot å betale løsepenger, sier Håvard Aagesen, kommunikasjonsdirektør i Rederieforbundet.

Han legger til at forbundet støtter alle tiltak som kan få slutt på kapringene, men altså ikke et forbud mot å betale løsepenger.

Les: Norsk kaptein helt i kapringsdrama

Les: Får ikke kontakt med skipet

Les: 35 somaliske pirater tatt

Skeptisk

Ifølge den danske avisen Berlingske Tidende er den internasjonale rederiorganisasjonen ICS redd for at et lovforbud vil føre til at en rekke rederier slutter å seile gjennom Suez-kanalen av frykt for kapringer.

Det tror ikke kommunikasjonsdirektør Håvard Aagesen vil skje, og minner om at piratfaren ikke begrenser seg til Adenbukta.

Det amerikanske lovforslaget er begrunnet med kampen mot terror. Den somaliske terrororganisasjonen Al-Shabaab får etter alt å dømme deler av løsepengene som samlet sett beløper seg til godt over 500 millioner kroner i året.

Også i det danske rederiet A. P. Møller-Mærsk er skepsisen stor til et lovforbud.

- Å frata oss muligheten til å sørge for at skip og mannskap blir frigitt. setter oss som arbeidsgiver i en svært vanskelig situasjon, sier Søren Skou i den danske rederiet.

Ny kapring i dag

Seinest i dag ble enda et skip kapret. Det skjedde utenfor Oman. Lasteskipet er registrert på De britiske jomfruøyene. Skipet har et mannskap på 25, 23 fra Sri Lanka, en fra Filippinene og en fra Syria.

EU har en marinestyrke som patruljerer de mest utsatte farvannene, men klarte ikke å hindre dagens kapring.