Lille Taiwan med 24 millioner innbyggere har i mange tiår kjempet for sin status som et uavhengig, selvstyrt land. Men nå øker myndighetene i Beijing det diplomatiske presset, også på verdens hotellkjeder og flyselskaper.
I et brev datert 25. april som Washington Post har fått kopi av, trues 36 flyselskaper med alvorlige konsekvenser om de ikke endrer omtalen av Taiwan til enten «Kinesisk Taiwan» eller «Taiwan, Kina».
På SAS' nettsider kommer Taiwan nå opp nettopp som «Taiwan, Kina» om man søker på flyvninger til flyplasser på Taiwan.
SAS flyr ikke selv direkte til øya, men selger billetter dit med overgang fra selskapets rute til Hongkong.
– Dette er politikk
Taiwans representant i Norge og Sverige, Daniel T.C Liao, sier til NRK at han ble orientert om endringen av Taiwans status i et møte med en av SAS-sjefene i Stockholm for bare noen uker siden.
– SAS-sjefen Hans Ollongren sa til meg at endringen kommer etter krav fra kinesiske myndigheter. Ifølge ham hadde ikke SAS vært utsatt for et slikt press på 40 år, sier Liao til NRK.
Liao er oppgitt over det han kaller kowtow, eller bukking, for kommunistpartiet i Beijing. Han mener det er tydelig at SAS prioriterer hensynet til det kinesiske markedet der selskapet har direkteruter til Beijing, Shanghai og Hongkong.
– Kina kan ikke bruke sin markedsmakt til å diktere andre land på denne måten. SAS er et delvis statseid selskap, sier Liao.
– Alle har vi et valg. Taiwanske turister som vil se midnattssol kan jo velge å fly med noen andre enn SAS.
Nekter for «stort press»
SAS-sjef Hans Ollongren gikk av med pensjon for bare noen dager siden, men svarer i en e-post formidlet av SAS' kommunikasjonsavdeling slik på Liaos fremstilling av møtet:
– Jeg har ikke sagt noe spesielt om stort press. Det jeg har sagt er at vi må respektere krav fra ulike lands myndigheter. Alle selskap som flyr til Kina er gjort oppmerksom på problemstillingen. Vi publiserer nå Taipei som «Taipei, Taiwan, Kina», i likhet med mange andre flyselskaper som Ba, Lufthansa og Finnair, skriver Ollongren.
Selskapets norske informasjonssjef Knut Morten Johansen forsvarer endringen som en
teknisk oppdatering. Han vil verken bekrefte eller avkrefte om SAS har fått en henvendelse fra myndighetene i Beijing.
– Det er for å gjøre Taiwan søkbart på vår nye IT-plattform. Det var det ikke før.
– Du mener det blir lettere for reisende som skal til Taiwan å søke på Kina?
– Ja. Det er ikke tilgjengelig ellers.
– Men det kan dere jo gjøre uten å kalle Taiwan for Kina?
– Nei. Det er slik andre flyselskap har gjort det.
– Har SAS som selskap ingen formening om Taiwan er en selvstendig stat?
– Nei. Det uttaler vi oss overhodet ikke om, svarer Johansen.
Internasjonal oppsikt
Kina har i mange tiår lagt press både på andre land og på internasjonale organisasjoner for å hindre dem i å anerkjenne Taiwan som en selvstendig stat.
Men den siste henvendelsen fra Kinas luftfartsmyndigheter til flyselskaper verden rundt, fikk i helgen et kraftig tilsvar fra Trump-administrasjonen i Washington.
– Dette er orwelliansk nonsens. Kinas forsøk på å eksportere sin sensur og sin politiske korrekthet på amerikanere og resten av den frie verden vil bli møtt med motstand, står det i en uttalelse Donald Trumps pressesekretær Sarah Huckabee Sanders sendte ut søndag.
Omtale av Taiwan som selvstendig land kan ifølge et brev gjengitt av avisen Washington Post bli behandlet som brudd på Kinas datasikkerhetslover. Flyselskapene kan risikere å få nettsidene sine stengt av Kinas sensurmyndigheter.
– Ikke overraskende
Kina-kjenner og forfatter Torbjørn Færøvik er ikke overrasket over at SAS nå omtaler Taiwan på en måte som ikke provoserer Kinas myndigheter.
– Når man ser hvor mange ruter SAS har til Kina, og hvor viktig det markedet er, så er Taiwan helt ubetydelig i forhold. Jeg forstår at de gjør det. Det betyr ikke at jeg går god for det.
– Så her bruker Kina ren markedsmakt?
– Ja, det virker sånn.