NRK Meny
Normal

Går rettens vei for å kvitte seg med tillitsvalgt flygeleder

Avinor saksøker Norsk flygelederforbund fordi de nekter å fjerne flygeledernes tillitsvalgte fra vervet sitt på Gardermoen.

Flytårnet på Gardermoen

Arbeidsorganisasjonen Spekter krever at flygeledernes tillitsvalgte blir fjernet og saksøker nå Norsk Flygelederforbund.

Foto: Jonas Sætre / NRK

  • Avinor gjennom Spekter vil fjerne tillitsvalgt fordi de mener han truer bemanningssituasjonen i flytårnet.
  • NFF sier det er spekulativt og feil.
  • Arbeidsrettsekspert sier dette er en svært uvanlig sak.

Avinor går gjennom arbeidsgiverorganisasjonen Spekter rettens vei for å få fjernet flygeledernes eneste tillitsvalgte i tårnet ved Oslo Lufthavn Gardermoen fordi de mener han driver lønnskamp og skaper en underbemanningssituasjon.

Det var fredag Spekter leverte sitt søksmål mot Norsk Flygelederforbund (NFF) etter at de motsatte seg å fjerne flygelederen fra sin posisjon som tillitsvalgt.

– Det er svært beklagelig, sjokkerende og merkelig at Avinor gjennom Spekter går til dette steget, sier leder i NFF Robert Gjønnes til NRK.no.

Les også: Avinor-styreleder: – Sånn kan vi ikke ha det

Hevder han har kommet med trusler

Lars Haukaas

Direktør i Spekter, Lars Haukaas.

Foto: Sturlason
Robert GJønnes

Leder i Norsk flygelederforbund, Robert Gjønnes.

Konsernsjefen i Avinor Dag Falk-Petersen gikk tidligere denne måneden langt i å beskylde flygelederne på Gardermoen og ved kontrollsentralen i Røyken for ulovlige aksjoner etter årets lønnsoppgjør.

Nå tilspisser konflikten seg ytterligere ved at Avinor går rettens vei for å få fjernet den tillitsvalgte i tårnet på Gardermoen fra sitt tillitsverv.

– Han har gått grovt over streken og handlet i strid med sine plikter. Han har vært veldig aktiv med å være truende og oppfordre til aksjoner for å få gjennomslag for lønnskrav i forbindelse med lønnsforhandlinger og mekling. Dette har også pågått etter tariffresultatene, sier direktør i arbeidsorganisasjonen Spekter Lars Haukaas til NRK.no.

Ifølge Spekter skal den tillitsvalgte ha kommet med trusler om å ikke påta seg å jobbe overtid, og han skal ha forsøkt å skape en underbemanningssituasjon for Avinor. Han skal i den kritiske perioden ha skapt ledige vakter på kort sikt, som har vært vanskelige å få dekket, ifølge Spekter.

– NFFs ledelse sier at de ikke stiller seg bak vår oppfatning og krav. Derfor ser vi oss nødt til å stevne NFF for arbeidsretten med krav om fratredelse av tillitsvalgt, sier Haukaas.

Sterk misnøye

I tillegg til å være tillitsvalgt, jobber flygelederen som vaktleder i flytårnet på Gardermoen.

Den tillitsvalgte sendte en rekke e-poster til styret i NFF og øvrige tillitsvalgte i foreningen før og etter oppstarten av tarifforhandlingene i mai 2012. Der redegjorde han for en sterk misnøye med bemanningssituasjonen og forventninger han hadde til lønnsoppgjøret. Etter forhandlingsbruddet i juni skrev han blant annet dette i en e-post:

«Villigheten til å arbeide overtid og til å bidra til ekstraordinær innsats kan naturlig nok vise seg å bli påvirket som konsekvens av resultatet av hovedtariffoppgjøret».

Spekter og Avinor kaller dette trusler, og Haukaas sier de ikke lenger har tillit til at han kan gjennomføre sine plikter som tillitsvalgt.

– Han har oppfordret ansatte og ledere til å gjøre denne vanskelige situasjonen verre enn den egentlig er. Poenget er at å true til at det ikke blir stabil drift i flytrafikken, er nok til å få ham fjernet som tillitsvalgt, sier Haukaas.

Les også: Avinor-sjef skylder på egne ansatte for flykaoset

– Han har beskrevet realiteten

NFF ser ikke at dokumentasjonen fremlagt i forhold til den tillitsvalgtes uttalelser og aktiviteter er i strid med pliktene han har etter hovedavtalen.

NFF sier at de på ingen måte erkjenner at han har kommet med trusler, men at uttalelsene var en bekymring tillitsvalgte ønsket å dele med partene.

– Spesielt fordi det kan stilles spørsmål ved lovligheten av overtidsbruken ved enheten. Tillitsvalgte har beskrevet det som er realiteten knyttet til en prekær underbemanning, en underbemanning som har vedvart over lang tid – og konsekvensene av dette, sier Gjønnes.

NRK har tidligere i sommer kunnet fortelle om svært stor overtidsbruk både ved tårnet på Gardermoen og ved kontrollsentralen på Røyken. I snitt har hver og enkelt av flygelederne der jobbet over 150 timer overtid i året over flere år. I fjor ble det ved kontrollsentralen jobbet nesten 20 000 timer overtid, og den flygelederen som jobbet mest overtid hadde nesten 590 timer på sin oversikt.

Flygelederne uttrykte da at de mener den utstrakte overtidsbruken over flere år viser at det er betydelig underbemanning både på Gardermoen og Røyken. Avinor har innrømmet at de mangler 15 flygeledere ved de to enhetene, men sier de jobber aktivt med å styrke bemanningen

– Det er fullt forståelig og helt naturlig at ansatte, som jobber mye overtid og annenhver helg, kjenner på- og ivaretar helsen og det sosiale livet. Det er naturlig og også helt nødvendig at tillitsvalgte utviser ærlighet gjennom å ikke sminke sannheten, sier Gjønnes.

– Uvanlig søksmål

Bjørn Eriksen

Bjørn Eriksen, ekspert på Arbeidsrett ved BI.

Foto: BI

Førsteamanuensis ved BI og ekspert på arbeidsrett, Bjørn Eriksen, sier til NRK.no at dette er en svært spesiell sak.

– Det er ikke vanlig å ta ut søksmål for å få fjernet en ansatt som tillitsvalgt. Det er sjelden det gjøres, og det skal veldig mye til, men det har skjedd tidligere, sier Eriksen til NRK.no.

Eriksen sier at det skal mye til å gjøre et grovt pliktbrudd som tillitsvalgt. Grove brudd kan for eksempel være å oppdrive en ulovlig streik, sier Eriksen.

– Det hjemmel for å gå til arbeidsretten med dette. Men om Avinor har tilstrekkelig grunnlag for at dette er et grovt brudd, er opp til Arbeidsretten å avgjøre, sier Eriksen.

– Hvis han har kommet med trusler, er det grovt brudd. Men om det fremstår som trusler gjenstår å se. Det er opp til Arbeidsretten å bedømme om hvilken betydning saken har for flysikkerheten, sier Eriksen.

Eriksen sier at konsekvensene av et slikt søksmål kan høyne konfliktsnivået på arbeidsplassen.

– Det vil ikke bedre arbeidsforholdet. Det ideelle hadde vært om konflikten ble løst på lavest mulig plan, sier Eriksen.


Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger