– Det er overraskende, særlig med tanke på at det er en fartsgrense på 70 kilometer i timen på denne delen av strekningen, sier visekommunikasjonsdirektør Vincenza Trivigno i Stadler Rail til NRK.no.
Fredag ble det kjent at Havarikommisjonens foreløpige rapport viser at høy fart kombinert med skarpe kurver er den mest sannsynlige årsaken til togavsporingen på Vestfoldbanen, der fem personer ble skadd.
- Les også:
- Les også:
– Lettet
Trivigno sier at Stadler Rail registrerer at ulykken ser ut til å ha blitt forårsaket av høy fart, og at selskapet er «lettet» over at det ikke er noe som tyder på at det var et teknisk problem med toget.
– Men vi vet ikke hvorfor toget kjørte så fort, det er det opp til kommisjonen (Havarikommisjonen, journ.anm.) å undersøke, sier Trivigno, som understreker at toget ikke ble ført av den Stadler-ansatte som var om bord da toget sporet av.
– Det er heller ikke vanlig, fordi våre ansatte ikke har tillatelse til å føre tog i Norge, sier Trivigno.
- Les også:
- Les også:
50 tog
Ulykken skjedde bare to uker før den nye togtypen skulle settes inn i ordinær trafikk på norske jernbaner. Dette har ført til at all testkjøring har blitt innstilt, og innføringen av den nye togtypen har blitt utsatt på ubestemt tid.
Totalt har NSB kjøpt inn 50 Flirt-tog fra Sveits, og planen er at disse settes inn i trafikken nord og vest for Oslo. Togene har kostet NSB fire milliarder kroner, og har blitt beskrevet som «tidenes største togkjøp».
NSB har også sikret seg en opsjon på å kjøpe ytterligere 100 togsett fra den sveitsiske leverandøren, melder Aftenposten.no.
- Les også:
- Les også:
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Første gang
Trivigno sier man ikke er redd for at avsporingen vil påvirke avtalen med NSB, eller at den kan føre til dårlig omtale for Stadler Rail.
– Vi er glade for at ingen ble alvorlig skadd, og at alle de fem som var om bord i toget allerede har blitt skrevet ut fra sykehus. Vi er lettet over at ingenting tyder på at det var noen tekniske problemer med toget. Det er første gang et av våre tog er involvert i en ulykke av denne typen, sier Trivigno.
De nye togene har alt bestått tøffe tester i vinterland som Østerrike, Sveits og Finland, men klarte altså ikke kombinasjonen høy hastighet og krappe kurver i Vestfold, ifølge den foreløpige rapporten fra Havarikommisjonen.
- Les også:
- Les også: