Hopp til innhold

Produsenten: – Overraskende at toget kjørte så fort

Den sveitsiske togprodusenten reagerer på at ulykkestoget kjørte i 135 kilometer i timen på en 70-strekning kort tid før det sporet av.

Avsporing på Vestfoldbanen

Havarikommisjonen gjør undersøkelser på stedet der toget sporet av, en strekning mellom Nykirke og Holmestrand der fartsgrensen er 70 kilometer i timen.

Foto: Peder Gjersøe / Scanpix

– Det er overraskende, særlig med tanke på at det er en fartsgrense på 70 kilometer i timen på denne delen av strekningen, sier visekommunikasjonsdirektør Vincenza Trivigno i Stadler Rail til NRK.no.

Fredag ble det kjent at Havarikommisjonens foreløpige rapport viser at høy fart kombinert med skarpe kurver er den mest sannsynlige årsaken til togavsporingen på Vestfoldbanen, der fem personer ble skadd.

Vincenza Trivigno

Vincenza Trivigno i Stadler Rail sier selskapet er lettet over at det ikke er noe som tyder på at det var tekniske feil på tog.

– Lettet

Trivigno sier at Stadler Rail registrerer at ulykken ser ut til å ha blitt forårsaket av høy fart, og at selskapet er «lettet» over at det ikke er noe som tyder på at det var et teknisk problem med toget.

– Men vi vet ikke hvorfor toget kjørte så fort, det er det opp til kommisjonen (Havarikommisjonen, journ.anm.) å undersøke, sier Trivigno, som understreker at toget ikke ble ført av den Stadler-ansatte som var om bord da toget sporet av.

– Det er heller ikke vanlig, fordi våre ansatte ikke har tillatelse til å føre tog i Norge, sier Trivigno.

50 tog

Ulykken skjedde bare to uker før den nye togtypen skulle settes inn i ordinær trafikk på norske jernbaner. Dette har ført til at all testkjøring har blitt innstilt, og innføringen av den nye togtypen har blitt utsatt på ubestemt tid.

Totalt har NSB kjøpt inn 50 Flirt-tog fra Sveits, og planen er at disse settes inn i trafikken nord og vest for Oslo. Togene har kostet NSB fire milliarder kroner, og har blitt beskrevet som «tidenes største togkjøp».

NSB har også sikret seg en opsjon på å kjøpe ytterligere 100 togsett fra den sveitsiske leverandøren, melder Aftenposten.no.

Artikkelen fortsetter under bildet.

testkjøring på Vestfoldbanen mellom Nykirke og Holmestrand

Et helikopter svever over et tog som sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen mellom Nykirke og Holmestrand onsdag formiddag

Foto: Peder Gjersøe / Scanpix

– Første gang

Trivigno sier man ikke er redd for at avsporingen vil påvirke avtalen med NSB, eller at den kan føre til dårlig omtale for Stadler Rail.

– Vi er glade for at ingen ble alvorlig skadd, og at alle de fem som var om bord i toget allerede har blitt skrevet ut fra sykehus. Vi er lettet over at ingenting tyder på at det var noen tekniske problemer med toget. Det er første gang et av våre tog er involvert i en ulykke av denne typen, sier Trivigno.

De nye togene har alt bestått tøffe tester i vinterland som Østerrike, Sveits og Finland, men klarte altså ikke kombinasjonen høy hastighet og krappe kurver i Vestfold, ifølge den foreløpige rapporten fra Havarikommisjonen.

AKTUELT NÅ