Hopp til innhold

Havarikommisjonen: Toget kjørte 65 km/t for fort

Det nye NSB-toget som sporet av på Vestfoldbanen onsdag kjørte i 135 kilometer i timen i en 70-sone da bremsene ble aktivert.

Vestfoldbanen

FEM SKADDE: I alt fem personer var om bord da avsporingen skjedde, tre medarbeidere fra NSB og to fra togprodusenten Stadler.

Foto: Peder Gjersøe / SCANPIX

Det skriver Statens havarikommisjon for transport (SHT) i en rapport om ulykken. Opplysningene kommer fra togets ferdskriver og kamera, som SHT har fått tilgang til.

Ett av NSBs nye «Flirt»-togsett var under testkjøring da det sporet av ved Nykirke stasjon. Fem personer ble skadd.

– Toget holdt 135 kilometer da bremsene ble aktivert. Det er trolig hovedårsaken til ulykken, sier avdelingsdirektør Kurt A. Olsen i Jernbaneavdelingen til Havarikommisjonen til NRK.no.

Det tok vel 11 sekunder fra bremsene ble aktivert og til toget sto i ro, viser foreløpige analyser. Den tilbakelagte distansen er målt til 340 meter.

Havarikommisjonen er ikke kjent med hvorfor toget kjørte i 135 kilometer i timen, heter det i rapporten.

– Vi vet ikke hvorfor toget holdt denne hastigheten, det vil bli en vesentlig del av den videre etterforskningen, sier Olsen.

Saken fortsetter under bildet

Opprydding på Vestfoldbanen

Det var fredag omfattende opprydding på Vestfoldbanen.

Foto: Helga Tunheim / NRK

1200 meter å bremse på

Kommisjonen skriver at ulykken skjedde i et område hvor togsporet har relativt skarpe kurver.

Fartsgrensen i området er satt til 70 kilometer i timen. Avsporingen skjedde vel 50 – 60 meter etter at strekningshastigheten går ned fra 130 til 70 kilometer i timen, ifølge rapporten.

Togsettet hadde en strekning på omtrent 1200 meter på å bremse ned. Hastighetsreduksjonen er nemlig varslet med skilt som er plassert i denne avstanden før stedet hvor hastighetsreduksjonen gjelder fra.

Olsen sier til NRK at Havarikommisjonen har hatt personell på stedet det toget sporet av i dag, for å følge med på at skinnegangen ryddes.

– Dette er i tilfelle det vil dukke opp andre opplysninger om hvorfor toget sporet av. Dersom dette arbeidet ikke blir ferdig fredag, vil vi ha representanter tilstede også i morgen, sier Olsen, som legger til at det er store materielle skader på stedet for ulykken.

– Skulle ikke teste fart

NSB viser til at rapporten fra Havarikommisjonen er midlertidig, og ønsker ikke på det nåværende tidspunkt å si noe om det er kritikkverdig at toget kjørte i 135 kilometer i timen i en 70-sone.

– Det eneste jeg kan si er det som har blitt sagt tidligere, som er at fart ikke var en av faktorene man skulle teste på denne kjøringen, sier kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB Persontog til NRK.

I alt fem personer var om bord da ulykken skjedde, tre medarbeidere fra NSB og to fra togprodusenten Stadler.

SHT opplyser at de fortsetter undersøkelsene for å avdekke faktorene og sammenhengene som har medvirket til avsporingen.

– Vi har intervjuet en rekke personer, men har ikke anledning til å gå ut med hvem eller hvor mange vi har snakket med. Vi vil fortsette med dette arbeidet i dagene fremover, sier Olsen.

70-sone grunnet kurve og sporveksel

Vel 300 meter fra der togsettet stanset etter å ha sporet av, ligger det en sporveksel, opplyser Jernbaneverket.

– Kurven på togtraseen og sporvekselen er grunnen til at hastigheten er satt til 70 kilometer i timen på strekningen hvor toget sporet av, sier pressevakt Arvid Bårdstu i Jernbaneverket til NRK.

Det er vanlig at farten må ned i forbindelse med sporveksler, spesielt hvis den ligger på en gammel og umoderne banestrekning.

Fra årsskiftet 2015/2016 vil det ikke lenger kjøre tog forbi stedet hvor togsettet sporet av. Da står nemlig den nye strekningen Holm-Holmestrand-Nykirke klar. Denne erstatter dagens trasé, som ble tatt i bruk i 1881.

– Traseen på ulykkesstedet er eldgammel og kurverik, som mye av norsk jernbane forøvrig, sier Bårdstu.

Togfører i avhør

Parallelt med Havarikommisjonens granskning pågår også politiets etterforskning. Etter det NRK erfarer har togføreren blitt avhørt av politiet fredag. Politiet ønsker ikke å si noe om hva som har kommet frem i disse avhørene.

Politiet har tidligere, på generelt grunnlag, fortalt at det er hjemmel i Jernbaneloven og tilhørende forskrifter for at man kan straffes for å kjøre for fort med tog.

– Vestfold politidistrikt har registrert at Havarikommisjonen mener toget holdt høy hastighet. Politiet etterforsker denne saken uavhengig av Havarikommisjonens arbeid og har intet nytt å meddele fredag ettermiddag, sier politiadvokat Hildegunn Mikkelsen ved politiet i Horten i en pressemelding.

Opprydding tog Vestfoldbanen

Havarikomisjonen var fredag tilstede under oppryddingen for å samle informasjon.

Foto: Jan Gulliksen / NRK