Israel vil ifølge landets største avis Yedioth Ahronoth hyre PR-byråer i ti av «Europas innflytelsesrike land». Landene er Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia, Spania, Nederland, Danmark, Sverige, Tsjekkia og Norge.
Satsingen er ventet å koste nærmere 20 millioner kroner årlig i hvert land.
Hensikten er blant annet å hindre boikott av israelske varer og fremme Israels syn i konflikten med palestinerne, skriver Dagens Næringsliv.
Sier nei
Men ingen av Norges største PR-byråer ønsker å påta seg et slikt oppdrag.
– Israel er et særdeles kontroversielt prosjekt, sier administrerende direktør Sigurd Grytten i Burson-Marsteller.
Geelmuyden. Kiese-sjef Hans Geelmuyden forteller at byrået hans jobber med Amnesty International, og at det dermed ikke ville ha vært et forenlig kundeforhold.
PR-byrået Gambit H&Ks sjef Lars Erik Grønntun sier saken må vurderes grundig på grunn av restriktiv policy.
Kreab Gavin Anderson vil derimot vurdere en henvendelse som ethvert annet oppdrag. Apeland Informasjon mener temaet er vanskelig, mens First House ikke vil kommentere saken.
Utfordringer
Ambassaderåd Aviad Ivri ved den israelske ambassaden i Oslo gir imidlertid ikke opp. Han er tilbakeholden på spørsmål om ambassaden er i gang med å engasjere et PR-byrå, men sier at det vurderes flere alternativer.
– Det er ingen hemmelighet at Israel har et omdømmeproblem. Vi står foran store utfordringer, sier Ivri.
– Angst
Israels venner på Stortinget, som består av 27 stortingspolitikere, tror den negative holdningen blant annet skyldes en ensidig mediedekning av Israel.
– Pressens dekning av Israel i Norge er ensidig. Det er forstemmende lite snakk om Israel som et dynamisk og moderne samfunn som er blant de fremste i verden innenfor teknologi, vitenskap og kultur, sier leder for Israels venner på Stortinget, Hans Olav Syversen (KrF).
Han tror det ligger en del ubevisst engstelse for reaksjoner fra andre kunder som ikke vil bruke PR-byråene.
– Jeg trodde ikke disse byråene delte sine oppdragsgiveres syn i ett og alt, sier Syversen.
Han får støtte fra Fremskrittspartiets utenrikspolitiske talsmann Morten Høglund. Et PR-byrå må kunne velge fritt hva det vil gjøre, mener han.