Hopp til innhold

Nyfrelst elsyklist (70): Oppdager byen min på nytt

Folk som kjøper elsykkel sykler mye mer enn før, og bruker bilen mindre, viser forskningsprosjekt.

Inger-Lisbeth Kristensen

BYTTET BIL MOT SYKKEL: Inger-Lisbeth Kristensen (70) har latt bilen stå etter at hun kjøpte seg el-sykkel.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

I fjor lokket Oslo kommune med inntil 5.000 kroner i støtte for å kjøpe elsykkel. Det har ført til at mange som syklet lite, eller som aldri syklet, nå sykler mye mer enn gjennomsnittet, viser en forskningsrapport utarbeidet av Transportøkonomisk institutt (TØI).

En av dem er 70 år gamle Inger-Lisbeth Kristensen, som gikk fra å være bilist til å bli elsyklist i sommer.

Nå bruker hun nesten bare elsykkelen. Her om dagen måtte hun kjøre seg en biltur bare for å lade bilbatteriet.

– Du får så mye trim du vil ha. Hvis det blir for tungt, kobler du bare inn i batteriet, sier Kristensen, og forteller at hun også har kommet i gang med treningen nå som hun sykler.

Ny venn

Hun er en av rundt 1000 innbyggere i hovedstaden som fikk støtte fra kommunen til å kjøpe elsykkel. Oslo kommune la ut for 20 prosent av sykkelen – rundt fem tusen kroner.

– Jeg er kjempefornøyd. Den har blitt min venn i tykt og tynt, sier hun.

Kunne ikke du ha kjøpt elsykkelen uten støtte fra kommunen?

– Jo, men kanskje jeg hadde kjøpt en rimeligere, og ikke så bra sykkel. Også spørs det hvor lang tid det hadde tatt før jeg hadde kjøpt den, sier den nyfrelste elsyklisten.

Sykler lengre enn før

Aslak Fyhri

Forsker Aslak Fyhri ved Transportøkonomisk institutt (TØI)

Foto: TØI

Kristensen er ikke den eneste som har parkert bilen. Aslak Fyhri ved TØI forteller at elsyklistene sykler både oftere og lengre enn gjennomsnittssyklisten.

– Dette er en gruppe som i utgangspunktet syklet ganske lite. Nå sykler de langt over gjennomsnittet, sier forskeren.

Ifølge rapporten han har vært med på å utarbeide bidrar elsyklene til at folk øker sykkelbruken med mellom 12 og 18 km per uke, dersom de bytter ut sin vanlige sykkel, med en elsykkel.

Miljøfordel

Elsyklistene er også sjeldnere å finne på buss, bane eller i bil.

– Det er bilandelen som går ned mest, og som erstattes med sykkelreiser, sier Fyhri.

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg fra Miljøpartiet de Grønne gleder seg over funnene i rapporten. Hun vil gjerne videreføre støtteordningen.

– Men vi vil målrette den enda mer mot dem som ellers ville ha brukt bil. Derfor vil vi komme tilbake til innrettingen i løpet av høsten.

70 år gamle Kristensen sier hun har oppdaga byen sin på nytt:

– Du kan si at barn utvider aksjonsradiusen sin når de blir eldre, men eldre kan utvide aksjonsradiusen sin når de får elsykkel

AKTUELT NÅ