NRK Meny
Normal

Elsykkel er kvitt juksestempel

Elsykkel ble sett på som en juksesykkel, men nå er vi i ferd med å trykke den til vårt bryst. Flere bytter ut bilen med elsykkel.

Styret på en elsykkel

POPULÆRE: Elsykler har blitt svært populære og man anslår at det vil selges 80.000 elsykler i året.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

Nesten 20.000 elsykler ble solgt i Norge i fjor, viser beregninger gjort av Elbilforeningen. Men dette er bare starten, mener produsenter, importører og interesseorganisasjoner.

– Vi har bare sett toppen av isfjellet. Innen fire år er 20 prosent av sykkelmarkedet, elsykler, anslår Terje Bø, daglig leder av Shimano Nordic Cycle.

– Erstatter bilen

Interessen for elsykler har gått fra få tusen for noen år siden til en stigning.

– Vi kommer til å se en voldsom økning og vil oppleve en grønn bølge. Tilgjengeligheten vil bli bedre, det kommer mange nye løsninger som leasing. Vi ser allerede nå at kommuner og firmaer kjøper inn elsykler til de ansatte. Vi tror at det i 2019–2020 vil selges rundt 80.000 elsykler her i landet, sier Bø.

Elbilforeningen har fulgt utviklingen tett og har aldri sett en så stor interesse for elsykler som nå. Petter Haugneland, som er kommunikasjonsleder, mener sykkelen ikke lenger er så uglesett.

– Nå begynner folk å bli kjent med elsykkelen. I starten ble den sett på som juks, men nå har flere fått øynene opp for at den kan erstatte bilen i mange tilfeller. Man ser at man kan få mer bevegelse, mer mosjon og at den er et utmerket alternativ til bilen. Du kan ta noen motbakker uten å slite deg ut og den er et godt alternativ til dem som ikke har dusjmuligheter på jobben.

Petter Haugneland

ØKE: Petter Haugneland i Elbilforeningen tror flere vil velge elsykkel i årene fremover.

Foto: Aksel Jermstad / elbil.no

Fine til shopping

I dag selges det rundt 400.000 vanlige sykler, mens antall elsykler kommer til å doble seg i årene fremover, tror Haugneland.

– Det som er avgjørende er hvordan sykkel og elsykkelpolitikken blir fremover. Utbygging av sykkelstier og gode løsninger for lagring av elsykler. Det er dyre sykler og da er det viktig at man kan parkere trygt og godt.

Evo Elsykler anslår at det vil selges 60.000 elsykler i Norge i 2018.

Også arbeidslivet kan legge godt til rette for at ansatte bruker elsykkel i stedet for bil.

– Elsykkel er bra å bruke på vinteren med piggdekk og selv bruker jeg elsykkel til å levere i barnehagen hver dag og det går helt fint. Du får også egne elsykler som egner seg til å handle. Så for veldig mange er faktisk elsykkelen et godt alternativ, sier han.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Kronerulling for tunnelutredning

    I Moss er det startet kronerulling for å få utredet langtunnel som et alternativ til det vedtattet dobbeltspor langs havna. Siden onsdag er det samlet inn drøyt 100 000 kroner. Bedre byutvikling Moss trenger 200 000 kroner til en utredning fra Norsk Bane. Målet er at den skal være klar før budsjettbehandlingen i Stortinget, sier Jonathan Parker som er en av initiativtakerne til kronerullingen

  • Utsatte omstridt bygge-sak

    Planutvalget i Fredrikstad utsatte i går avgjørelsen om den omstridte utbyggen av den verneverdige Pay-villaen på Cicignon i Fredrikstad, skriver Fredriksstad Blad. Saken ble utsatt fordi Høyres representant ønsket befaring. Byantikvaren og fylkeskonservaotren er uenige om det strider mot nasjonale kulturminneinteresser å tillate å bygge om herskapshuset til leiligheter og oppføre et tilbygg.