Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at Norge kommer til å mangle 5 800 lærere i grunnskolen i 2040. Én av grunnene er KrFs lærernorm.
I rapporten fra SSB står det at normen øker lærermangelen med 1100 lærere.
Likevel står Hans Fredrik Grøvan fra KrF fast på at lærernormen skal videreføres.
– Vi må ha fokus på løsningene og ikke det som er en kvalitetsheving i norsk skole, nemlig at flere elever får tilgang til flere lærerressurser.
KrF: – Viktigste normen dette årtusende
23. november i fjor vanket det kake på partikontoret til KrF på Stortinget. Da hadde partiet tvunget gjennom lærernormen etter lengre tids budsjettforhandlinger.
– Dette er kanskje den viktigste reformen i skolen i dette årtusende, sa partileder Knut Arild Hareide med kake i munnen.
Statsminister Erna Solberg (H) hadde flere ganger advart mot normen, men måtte gi tapt.
Nå sier Mathilde Tybring-Gjedde (H) at fremskrivningene ikke er noen fasit, men et arbeidsverktøy for å løse utfordringene.
– Allerede nå ser vi at både de kortsiktige og langsiktige tiltakene vi har satt i gang har hjulpet. Det er fordi man har gjort grep for blant annet å heve statusen til læreryrket, sier Tybring-Gjedde og ramser opp:
- Femårig masterutdanning.
- Økte opptakskrav.
- Økt lønn for dem som er ferdig.
- Videreutdanning av lærere.
Mona Fagerås (SV) er ikke overbevist. Hun mener regjeringen har bidratt til en alvorlig lærerkrise.
– I dag undervises en og en halv millioner skoletimer av ufaglærte lærere. Jeg tror ikke Tybring-Gjedde ville sendt ungene sine til en ufaglært lege, men en ufaglært lærer er altså greit, sier Fagerås.
Hun mener Høyre driver symbolpolitikk.
KrF holder på sitt
Grøvan i KrF mener løsningen for å løse lærerkrisen ikke ligger i å fire på KrFs lærernorm. Han mener andre tiltak kan øke rekrutteringen:
- Mentorordning for nyutdannede lærere.
- Mer desentralisert utdanning.
- Kommunene må bli flinkere til å bruke lønn for å rekruttere lærere.
– Jeg tror lærernormen i seg selv også virker rekrutterende. At du vet at du får færre elever er en sterk motivasjon for å bli lærer fordi det er større muligheter til faktisk å gjøre jobben sin, sier Grøvan.