NRK Meny

Nye problemer for DNBs nettbank

Mandag formiddag var det på nytt problemer med nettbankløsningen til DNB. Feilen lå hos BankID og førte også til at DNB-kunder ikke fikk logget inn på andre tjenester.

DNB.

FEILMELDING: Denne meldingen har møtt en rekke DNB-kunder flere ganger den siste tiden.

Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Bare få dager etter at både Vipps, nettbanken og hjemmesidene til Norges største bank DNB ble satt ut av spill en hel dag, opplever bankens kunder på nytt vanskeligheter.

Fra i 10-tiden var nettbanken nede for de aller fleste av bankens kunder. Først klokken 13.30 var problemene løst.

– Feilen lå hos oss og var knyttet til innloggingsrutinene i nettbanken, som blant annet berører BankID. Vi analyserer hva rotårsaken var, men mye tyder på at det kan spores tilbake til trøbbel med en database, opplyser kommunikasjonsrådgiver i DNB, Vidar Korsberg Dalsbø, til NRK.

DNB nettbanktrøbbel

PÅ 'AN IGJEN: Minst fem ganger den siste måneden har DNBs tjenester vært rammet av tekniske problemer.

Foto: Skjermdump/DNB

NRK har vært i kontakt med BankID som opplyser om at de har blitt varslet av DNB om at det er trøbbel med innloggingen.

– Samtidig kan enkelte DNB-kunder også ha problemer med å logge inn på andre tjenester med BankID, fordi tjenesten følger det stedet du har fått utstedt kodene dine, sier kommunikasjonssjef Hege Steinsland i BankID til NRK.

– Vi er ikke helt sikker på hvor problemet ligger, men jobber sammen med banken for å løse dette, sier Steinsland.

Sparebank1-trøbbel

På bankens Facebook-side melder flere titalls frustrerte kunder om innloggingsproblemer. Også i helgen opplevde enkelte kunder at de ikke fikk brukt nettbanken.

– Men det var bare et fåtall av kundene, sier Dalsbø.

Etter problemene forrige torsdag opplyste DNB at det var fjerde gang på en måned at deres tjenester var ute av drift.

– Vi har naturligvis full forståelse for at kundene er frustrerte. Vi er selv veldig frustrerte over at nettbanken går ned, og kan bare beklage, sier Dalsbø.

Kunder i Sparebank1 kan også oppleve noen vanskeligheter med nettbanken mandag. Denne feilen oppsto i 11-tiden og har ikke sammenheng med BankID-trøbbelet hos DNB, opplyser banken.

– For enkelte av våre kunder vil nettbanken være ustabil. Noen kan oppleve treghet ved innlogging. Problemet har bedret seg, men vi jobber fortsatt alt vi kan for å få det løst, sier kommunikasjonssjef Silje Linnerud Næs til NRK.

Ber DNB rydde opp

IKT-Norge uttalte i forrige uke at de er sterkt kritiske til at en så sentral aktør innen bank og finans ikke har bedre sikkerhetsløsninger for sine brukere. Interesseorganisasjonen mener nettbanker er å regne som infrastruktur som er kritisk for samfunnet og at det dermed må stilles strenge krav til oppetid og stabilitet.

Samtidig ba Finanstilsynet banken om å rydde opp. De krever en skriftlig redegjørelse fra DNB.

– Vi ser alvorlig på situasjonen, både når det gjelder den siste hendelsen og når det gjelder hendelsesbildet over tid, sa direktør for bank- og forsikringstilsyn Emil R. Steffensen i en kommentar til NRK.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger