Hopp til innhold

Bråstopp i nybilsalget: Tusenvis av usolgte biler på kaia

I juni var det en solid nedgang i salget av nye biler, og bransjen tror nedgangen blir på 20 prosent i år. Salgssvikten er størst på de dyreste elbil SUV'ene, og renteøkningene får skylda.

Drammen Havn
Foto: Lars Thomas Nordby / NRK Luftfoto

Havnedirektør Arne Fosen i Drammen sier all plass på havna nå er i bruk, og i tillegg brukes også andre arealer utenfor havneområdet til å lagre biler.

Totalt står nå 13.000 biler på Drammen havn og Lierstranda. Noe liknende har han ikke sett siden finanskrisen i 2008 da bilsalget stoppet brått opp.

Drammen Havn

KAMPANJE: Kunder kan spare opptil 130.000 kroner på leveringsklare Polestar elbiler inkludert utstyrspakke og kampanjerente, ifølge fabrikanten.

Foto: Lars Thomas Nordby / NRK

– Vi merker trendskiftet i bilsalget litt forsinket. Importen holdt seg høy de fire-fem første månedene i år, men i juni er det en solid nedgang, sier Fosen som mener ting endret seg etter at avgiftene ble satt opp.

Nå er det flere biler på lager enn på lenge.

Arne Fosen, Havnedirektør Drammen Havn

Lignende tilstander har det ikke vært siden finanskrisen i 2008, ifølge havnedirektør Arne Fosen.

Foto: Lars Thomas Nordby / NRK

Porsche ned 83 prosent

– Etter to rekordår i bilsalget i '21 og '22, går det mot nedgang på om lag 20 prosent i 2023, sier direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken, Øyvind Solberg Thorsen.

Salget går mest ned i det såkalte Premium-markedet, viser statistikken for nybilsalget så langt i år. Spesielt de dyrere elbil SUV'ene på 7-800.000 kroner og oppover.

BMW, Audi og Mercedes er ned 40–50 prosent i forhold til toppårene, men verst har det gått ut over Porsche som er ned hele 83 prosent.

– Avgiftsøkningene har rammet oss hardere enn mange andre, sier arbeidende styreleder Morten Scheel i forhandlerkonsernet Autozentrum Holding til Finansavisen. Porsche i Norge har måttet permittere ansatte på grunn av mindre omsetning.

Mange registreringer før avgiftsøkning

BMWs store el-SUV iX er ned hele 97 prosent hittil i år. Men importøren minner om at årets tall må ses i sammenheng med andre halvdel i 2022.

Mange biler ble registrert i november og desember for å unngå avgiftsøkningen fra årsskiftet.

Etter to år med særdeles høyt nybilsalg, så preges 2023 av innføringen av mva. på elbiler, endret konkurransebilde, et generelt prispress og fra 1. juli også ny utlånsforskrift, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge til NRK.

Øyvind Solberg Thorsen, Ofv

Personlig økonomi er hovedgrunnen til at folk lar være å kjøpe bil eller legger ut sin nåværende bil i bruktbilmarkedet, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Foto: Dag Robert Johansen

– Folk har tatt seg vann over hodet

– De dyre el-SUV'ene erstattes nå av noe billigere modeller til 5-600.000 kroner som er gode nok for folk flest, sier Solberg Thorsen.

Han mener de mange renteøkningene forklarer hvorfor folk velger billigere varianter eller lar være å kjøpe ny bil.

– Dessuten har mange tatt seg vann over hodet og valgt å selge dyre biler. Folk har ikke mere å gå på rammelånet, må redusere belastningen og velger å legge ut dyre el-SUV'er i bruktbilmarkedet, sier Solberg Thorsen.

Setter ned prisen på nye biler

Oppbremsingen i bilsalget har fått kjente bilmerker til å sette ned prisen på nye biler. Først ute var Tesla som kuttet prisene kraftig på Model Y og 3 i januar.

I midten av juni reduserte Møller Bil prisen på leveringsklare Skoda Enyaq med 150.000 kroner, og like etter ble Volkswagen ID. 4 og 5 inntil 140.000 kroner billigere.

– Disse rabattene kommer på vanlige familiebiler til 5-600.000 kroner, og da begynner det virkelig å gi utslag, sier direktør Solberg Thorsen.

AKTUELT NÅ