– Hver dag tråler vi butikkhyllene til konkurrentene, forteller Vetle Fjeldberg, prisjeger hos Rema.
Utstyrt med laser og en telefon skanner han alle prisene i Kiwi-butikken på Ensjø, fortløpende rapporteres prisendringer til Remas hovedkontor, som umiddelbart vurderer egne prisjusteringer på varene.
På Rema Lambertseter gjør prisjeger Hege Rasmussen den samme jobben for Norgesgruppens Kiwi.
– Vi har god kontroll på hverandres priser, sier Rasmussen. Hver eneste dag er prisjegerne på besøk i konkurrentenes butikker. Lenge var det meningen at også forbrukerne skulle få fortløpende tilgang til alle matvareprisene.
To millioner kvitteringer mates inn
Våren 2015 vedtok Stortinget opprettelsen av en ny dagligvareportal, og snakket om forbrukernes beste.
I Forbrukerrådet startet jobben med å lage en app, og full prisinformasjon var lenge en del av planen.
En database står nå ferdig. Forbrukermyndighetene får datastrømmer direkte fra alle matbutikkenes kassaapparater. To millioner kvitteringer fra kjedene går hver dag inn i databasen og appen er ferdig, men Regjeringen grep inn i forrige måned.
– Vi har alle prisene hos oss. Vi kunne gitt eksakt prisinformasjon til kundene, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet. Men de får ikke lov av Regjeringen etter at næringsministeren satte foten ned.
Næringsminister: – Vi beskytter forbrukerne
Ï disse dager lansereres appen ved navn Peiling, men uten prisinformasjon om matvarer. Kun næringsinnhold og ingredienser står igjen.
– Vi mener det er rart dette er den eneste bransjen hvor pris ikke kan vises for forbruker. Faktisk er det slik at forbrukeren er den eneste som ikke kjenner prisene, sier Flesland.
Selv om barne- og likestillingsminister Solveig Horne (FrP) har ansvar for forbrukernes interesser og ivret for åpenhet om prisene, ble hun overkjørt da regjeringen behandlet dagligvareappen. Mer enn én statsråd skal ha hevet stemmen da regjeringen behandlet saken i midten av oktober.
– Jeg skjønner at det kan være vanskelig å forstå, men det er av hensyn til forbrukerne. Vi tror prisene blir likere og at kjedene samarbeider mer hvis alle prisene kommer med i en slik portal, sier næringsminister Monica Mæland (H), som støtter seg til råd fra Konkurransetilsynet.
– At kjedene i dag undersøker hverandres priser forklarer hvorfor Staten ikke skal opplyse om prisen, sier Mæland.
100 meter - 90 prosent prisforskjell
Det er en konklusjon professor Steinar Strøm er uenig i. Han mener frittstående kjøpmenn med kjennskap til prisene kan motvirke et stilltiende samarbeid.
– Kjedene har allerede informasjon om hverandres priser. Forbrukerne vet langt mindre og ville hatt glede av tilgang til prisene, sier Steinar Strøm, professor i økonomi.
Vi møter professoren utenfor Coop Mega på Frogner.
– Der borte koster kiwien 4,90. Her inne 4 kroner mer. Det er bare 100 meter sier Strøm, som vi møter utenfor Coop Mega på Frogner.
Allerede i 2010 var det politisk enighet om at noe burde gjøres med konkurransen i dagligvaremarkedet, av hensyn til forbrukerne.
I fjor sommer uttalte Einar Steensnæs som ledet matkjedeutvalget at dagligvarekjedenes makt er større enn noensinne.
Alle forslag om lovendringer og styrket forbrukermakt er så langt lagt på hylla.
Les: Norgesgruppen presser ølgigant