Hopp til innhold

Norwegian med underskudd

Norwegian går med underskudd. Selskapets problemer med Dreamliner tynger regnskapet. Likevel strømmer passasjerene til selskapet.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos

Norwegians toppsjef la i dag frem regnskap som viser underskudd

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– Vi har hatt uventet store kostnader knyttet til oppstart av langdistanseoperasjonen, med forsinkede flyleveranser og tekniske problemer. Videre er årsresultatet påvirket av en svakere norsk krone, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Selskapet hadde et resultat før skatt på minus 283 millioner kroner av en omsetning på 3,7 milliarder i fjerde kvartal.

Norwegians Dreamliner-fly

Det er langdistanseflyet Dreamliner som volder Norwegian store problemer

Foto: Nilsson, Johan / NTB scanpix


Norwegian har i mange måneder hatt store problemer med det som skulle være selskapets storsatsing og nye gullgruve: Langdistanseflyene Dreamliner.

Store tekniske problemer og forsinkelser har preget selskapet, og mange passasjerer har uttrykt sin misnøye med selskapet i media.

Les også: – Norwegian har håndtert dette helt elendig

Les også: Norwegian utsetter Bangkok-flyvning etter at passasjerer har ventet i 12 timer

2013 var på mange områder et sammenhende kriseår for Norwegian. Selskapet har ikke bare hatt problemer med flyene. De ansatte har også kritisert lønnsforholdene og pilotene har truet med streik.

Resultatet har vært en mengde negative presseoppslag om selskapet og Kjos.

Les også: Slik har Norwegians konfliktår vært

Artikkelen fortsetter under videoen.

I dag presenterte flyselskapet et årsresultat på 437 millioner kroner i 2013.

Passasjervekst

Likevel melder selskapet om en passasjervekst på 20 prosent. 5,25 millioner passasjer reiste med flyselskapet i fjerde kvartal.

Videre hadde selskapet en kapasitetsvekst på 41 prosent i fjerde kvartal, opplyser Norwegian.

Det spennende blir nå å se om de reisende er blitt skremt fra å velge Norwegian til å reise langt fremover.

Fikk Irland-ja

Norwegians resultat kommer dagen etter at flyselskapet fikk driftstillatelse i Irland.

Planen til Norwegian er å fly til USA og Thailand med hovedbase fra Irland og med piloter og kabinpersonale fra USA og Thailand.

Les også: USAs største fagforening vil nekte Norwegian å fly til og fra USA

Norwegians langdistanseselskap vil være et irsk selskap, underlagt irsk tilsyn.


Sterkt prispress

Flyselskapene opplever sterkt prispress i Norden, og Norwegian som lavprisselskap merker konkurransen godt.

Tilleggstjenester blir derfor en stadig viktigere inntektskilde. I 2012 var Norwegians inntekter på såkalte tilleggsytelser nærmere 1,5 milliarder kroner.

Denne uken varslet selskapet at de øker gebyrene kraftig. Gebyrene for bagasje og setevalg ble plusse på med rundt 33 prosent, og selskapet innførte spesielle Pluss-pakker på samtlige ruter.

AKTUELT NÅ