Hopp til innhold

Slik har Norwegians konfliktår vært

Trussel om streik, krisemøte om Dreamliner-fly og presseoppslag om lønna. 2013 har ikke vært et rolig år for flyselskapet.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos

Administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos, har hatt mange utfordringer i 2013.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Smilet til Norwegians administrerende direktør Bjørn Kjos sitter kanskje ikke like løst som det en gang gjorde.

Norwegians første 787 Dreamliner

Norwegians første 787 Dreamliner.

Idet 2013 går mot slutten står selskapet overfor en mulig pilotstreik og store tekniske utfordringer med de nye Dreamliner-flyene.

Selskapet får også kritikk etter NRKs reportasjer om lønna til de kabinansatte på Norwegians Bangkok – og New York-flyvninger.

For tre år siden var imidlertid stemningen en annen da Kjos annonserte at Norwegian skulle fly med Dreamliner på sine langdistanseflygninger. Siden har imidlertid utsettelsene og de tekniske problemene stått i kø.

Norwegian i 2013:

8. januar: Dreamliner-problemene til Norwegian begynner allerede i februar. Boeing varsler en mulig forsinkelse på det første flyet. Det blir bare den første av en rekke utsettelser fra Boeing-fabrikken.

Norwegian har gjennom hele 2013 vært i konflikt med pilotene i selskapet. Allerede i april var det fare for streik.

13. april: Flyselskapets bruk av vikarkontrakter skaper konflikt, men forhandlingene fører til slutt frem.

Tor Myhre og Ove Helset

Utålmodige passasjerer må vente på Gardermoen etter trøbbel med bremsene på Dreamliner-flyet. Tor Myhre (tv) og Ove Helset.

Foto: NRK

Norwegian og pilotene er også i konflikt om pensjonen.

6. juni: Arbeidsretten mener Norwegian har begått tariffbrudd. Bakgrunnen er at flyseskapet endrer pilotenes pensjon fra ytelsespensjon til en innskuddsbasert ordning. Norwegian anket avgjørelsen til Høyesterett. (se lenger nede i artikkel).

30. juni: Først i slutten av juni lander endelig Norwegians første Dreamliner på Gardermoen. Flyet skal settes inn på langrutene til New York og Bangkok. Norwegian har bestilt i alt åtte fly av typen 787 Dreamliner.

Problemene med Norwegians nye Dreamliner-fly viser samtidig i selskapets resultater. Flyselskapet får over 100 millioner i ekstrautgifter i tredje kvartal, noe som drar overskuddet ned med 31 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Likevel, tallene viser at passasjerveksten til Norwegian fortsetter. Vel seks millioner passasjerer benyttet Norwegian i tredje kvartal i år.

1. september: Norwegian offentliggjør at de etablerer et datterselskap i Irland. Med 300 nye fly i ordre over de neste årene, skal det nye selskapet i Irland finansiere og lease flyene tilbake til flyselskapet.

11. september: Pilot-konflikten fortsetter. Norwegian saksøkes nå av sine egne piloter. Norwegian Pilot Forening mener det er avtalebrudd når det norske flyselskapet lar Spania-baserte vikarer fra utenlandske vikarbyrå fly på etablerte ruter i Skandinavia.

14. oktober: Norwegian-pilotene varsler storstreik etter brudd i tariffoppgjøret. Bakgrunnen for konflikten er blant annet at Norwegian krever at over 220 piloter i Sverige og Danmark flytter over i et bemanningsselskap og fristiller seg fra tariffavtalen innen 1. november.

24. oktober: Arbeidstakerorganisasjonen Parat varsler sympatistreik blant de kabinansatte om det blir streik blant flygerne.

Stein Gulbrandsen i Fagforbundet

Fagforbundet oppfordrer til ikke å fly Norwegian. På bildet Stein Gulbrandsen i Fagforbundet.

Foto: NRK

25. oktober: Norwegian og Boeing er i krisemøte om Dreamliner-flyene, som fremdeles sliter med tekniske problemer.

26. oktober: Trøbbel med bremsene gjør at Norwegians avgang med Dreamliner-flyet fra Oslo til Bangkok blir drøyt et halvt døgn forsinket.

Lønnsforholdene til de utenlandske kabinansatte blir et tema i flere reportasjer og artikler på NRK.

29. oktober: Arbeidstakerorganisasjonen Parat mener Norwegian driver sosial dumping etter at NRK avslører at flertallet av de kabinansatte på Norwegians «Long Haul»-flyvninger har en grunnlønn på 3000 kroner.

De kabinansatte er ansatt gjennom Adecco i Thailand og har en snittlønn i måneden på rundt 7250 kroner før skatt, uten diettpenger.

30. oktober: Fagforbundet reagerer sterkt på opplysningene om lønnen til de kabinansatte, og oppfordrer alle til ikke å fly Norwegian.

– Jeg ser ingen grunn til at vi i det hele tatt skal bruke Norwegian når virksomheten opptrer på den måten, sier Stein Gulbrandsen i Fagforbundet til NRK.

30. oktober: Høyesterett sier ja til å behandle pensjonsstriden mellom flyselskapet Norwegian og selskapets piloter. Norwegian anket til Høyesterett da selskapet ble dømt for grovt brudd på tariffavtalen av Arbeidsretten tidligere i høst.

AKTUELT NÅ