– Han er alene i Myanmar, familien hans er hjemme i Norge. Det er klart at det er veldig krevende. Han har vært i Myanmar i mer enn ett år, sier konsernsjef Sigve Brekke i Telenor, til NRK.
Brekke forteller at Telenor-ledelsen snakker med ham daglig for å finne så gode løsninger som mulig. Også norske utenriksmyndigheter er involvert.
Uroen har herjet landet etter at militære på nytt grep makten 1. februar i fjor i et kupp. Siden har det vært store demonstrasjoner i landet.
Juntaens militærstyrker har drept over tusen mennesker, fengslet tusenvis av andre og slått ned på masseprotestene med hard hånd, siden kuppet.
Telenor vil selge mobilvirksomheten i landet til det libanesiske investeringsselskapet M1 Group. Syv måneder etter salget har Telenor ennå ikke fått godkjent transaksjonen.
730 ansatte
Brekke sier han er bekymret for sikkerheten til alle ansatte.
– Vi har 730 ansatte i Myanmar. Og dette er en av de tingene vi virkelig har vært bekymret for i over ett år, siden militærovertakelsen. Landet er i en krigstilstand, internasjonale lover og regler er satt ut av spill. Og det er noe av bakgrunnen for at vi rett og slett ikke kan være i landet lenger. Og gjennom å analysere flere løsninger, har vi funnet at et salg for oss er den minst dårlige løsningen, sier Brekke.
Telenors ansatte i Myanmar har forsøkt å hindre at virksomheten i landet selges til et selskap de mener har nær tilknytning til militærregimet i landet.
I fjor sommer varslet Telenor at de selger seg ut, men salget er fortsatt ikke gått gjennom.
– Myndighetene sier at de ønsker å ha ledende Telenor-ansatte på bakken så lenge de ikke har avklart om vi skal få lov til selge virksomheten eller ikke. Det er begrunnelsen, sier Brekke.
– Hva har dere gjort konkret for å få vedkommende hjem?
– Jeg kan ikke gå inn i alle de dialogene vi har hatt, men jeg kan si vi har brukt alle mulige alternativer som heldigvis har lyktes i å få mange andre ut. Og nå ser vi på dette sammen med norske myndigheter for å forsøke å få til en løsning, sier Brekke.
Prøver hver dag
På spørsmål om det er aktuelt for Telenor å få avsluttet handelen for å få nordmannen ut, sier Brekke at Telenor venter på et svar fra myndighetene i landet, på noe selskapet la inn en søknad om for flere måneder siden.
– Vi venter og ser, og i mellomtiden forsøker vi å håndtere situasjonen som vi har nå med den ledende ansatte på bakken. Heldigvis har vi fått hjelp fra norske utenriksmyndigheter for å se om vi kan finne løsninger, sier Brekke.
– Er du trygg på at den norske ansatte kan reise hjem dersom salgsprosessen går gjennom?
– Ja, det er jo det vi virkelig håper på, og det myndighetene sier også. Men vi prøver hver dag å få den ansatte og andre ut i denne veldig krevende situasjonen, sier Brekke.