Hvor mye Nav reelt sett kasserer av verdier, er umulig å finne ut. Nav avskriver nemlig ikke hjelpemidler. Men målt slik Nav gjør, med nypris på det som kasseres, har de fem største sentralene i landet kvittet seg med hjelpemidler for rundt 1,5 milliarder på fire år, skriver Bergens Tidende.
– Nav sparer penger på å kaste brukbare hjelpemidler, sier Robert Rustad, som ledet Hjelpemiddelsentralen i Oslo i fire år fram til 2006.
- Les også:
Rustad peker blant annet på at Hjelpemiddelsentralene må dekke reparasjoner og klargjøring av gjenbruk over egne budsjett. Nyinnkjøp belastes derimot et nasjonalt stønadsbudsjett. Dette budsjettet er rettighetsbasert, og har ingen øvre grense.
Rustad tror dette systemet sammen med trange budsjett har ført til det han mener er hovedproblemet:
– Nav har ikke noe systematisk vedlikehold av hjelpemidlene de har levert ut. Uten vedlikehold er hjelpemidlene i dårligere stand når de kommer inn, og krever mer omfattende reparasjoner. Tilstanden brukes som argument for å kassere istedenfor å reparere og bruke på nytt.
- Les også:
Men Rustad er ikke alene om å bekymre seg: I april 2008 gikk ansatte ved hjelpemiddelsentralen i Telemark ut i lokalpressen og fortalte at de var blitt pålagt å gjenbruke mindre for å spare penger.
- Les også: