Mindre Messias i mediene

Jesus er sjanseløs mot julenissen i kampen om omtale i norske nettmedier.

Julenissen og Jesus (Montasje)
Foto: Dave Schwarz/Helge Helgheim

Til tross for at vi feirer Jesu fødsel nå i desember, er det en annen skjeggete mann som får mest medieomtale.

En måling utført av overvåkningsbyrået Cyberwatcher viser at nissen får tre ganger så mye omtale som Jesus.

Mens det i desember ble skrevet 933 nettartikler om julenissen, ble Jesus avspist med 380. Juleevangeliet kommer enda dårligere ut. I løpet av julemåneden ble det kun skrevet 168 saker om dette temaet.

Jesus vinner Oslo

Det er de lokale nettavisene som i størst grad forfordeler Jesus. I Troms får nissen ti ganger mer medieomtale enn Guds sønn.

Oslo og Hordaland ligger på toppen av Jesus-statistikken med henholdsvis 74 og 54 prosent omtale av Jesus i forhold til nissen.

– Den kommersielle delen av julen har fortsatt større appell enn den religiøse. Det ser ikke ut til at finanskrisen har endret dette, sier daglig leder i Cyberwatcher Morten Rynning.

På vikende front

Medieomtalen av Jesus øker naturlig nok rundt påske og julehøytidene, men oppmerksomheten er gradvis på vei nedover.

Målinger selskapet har foretatt de siste 24 månedene viser at omtalen nådde toppnivå i påsken 2007, men etter det tyder ting på at Jesus er på vikende front.

SISTE NYTT

Siste meldinger