Der legges det også opp til å øke rammen for små prosjekter med 1,3 milliarder per år, sammenlignet med forrige transportplan.
Planen tar sikte på å bruke pengene på trafikksikkerhetstiltak, gang- og sykkelveier, miljø- og servicetiltak, og kollektivtrafikk.
E6, som er hovedåren gjennom Norge, skal rustes kraftig opp, ifølge planen.
Det samme gjelder E18 og E39. Samferdselsdepartementet har vært opptatt av å få til en mer sammenhengende utbygging av E18 enn det som var lagt opp til i planen for 2006-2015.
Gjennom et spleiselag der bilistene bidrar med bompengebetaling og tilsagn om økte statlige midler ble det mulig å starte utbyggingen av E18 til firefelts vei på strekningen Krosby – Knapstad i 2008.
Prosjektet fullføres i første fireårsperiode. E16 og kyststamveien i
vest skal rustes opp.
Etterlengtet dobbeltspor
Et meget etterlengtet prosjekt er dobbelsporet jernbane mellom Oslo og Ski.
Regjeringen vil ha dobbeltspor på jernbanen fra Oslo til Lillehammer, Skien og Halden.
Kostnadsanslaget for prosjektet er på 11,6 milliarder kroner.
Tidligst antatt byggestart for dobbeltsporet vil være 2013, med mulig ferdigstillelse i 2018. Arbeidet med Ski stasjon kan settes i gang i 2011.
Jernbane i nord utsettes
Forslag til nye jernbaneløsninger i Nord-Norge må sees i sammenheng med dagens infrastruktur og planer for framtidige infrastruktursatsinger, også i nordlige deler av Sverige og Finland, mener regjeringen.